مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,076
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 74

چکیده

 هدف: این پژوهش, بررسی ارتباط بین باورهای معرفت شناختی (باور به ساده بودن دانش, قطعیت دانش, منبع دانش, توانایی ذاتی یادگیری, یادگیری سریع), باورهای انگیزشی (باور به کارآمدی شخصی, جهت گیری هدفی تسلطی, عملکردی, بیرونی) و تعیین سهم هر یک از آنها در پیش بینی درگیری شناختی دانشجویان بود.روش: بدین منظور 316 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (201 دختر و 115 پسر) با روش نمونه گیری تک مرحله ای, به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های معرفت شناختی, اهداف پیشرفت و راهبردهای انگیزشی در یادگیری در آنها اجرا شد. داده ها با روش های آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان دادند که درگیری شناختی با متغیرهای خودکارآمدی, جهت گیری هدفی تسلطی, عملکردی و قطعیت دانش همبستگی مثبت معنا دار, ولی با جهت گیری هدفی بیرونی, یادگیری سریع و توانایی ذاتی یادگیری همبستگی منفی معنا دار دارد. همچنین, نتایج حاکی از آن بود که بهترین عامل پیش بینی کننده درگیری شناختی دانشجویان, متغیر انگیزشی خودکارآمدی است و متغیرهای جهت گیری هدفی تسلطی, قطعیت دانش, جنسیت (مونث بودن) و توانایی ذاتی یادگیری دررده های بعدی قرار دارند. البته توانایی ذاتی یادگیری با درگیری شناختی همبستگی منفی داشت و نقش اش بازدارنده بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آقازاده، ابراهیم، رضایی، اکبر، و محمدزاده، علی. (1388). رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی. تازه های علوم شناختی، 11(4 (مسلسل 44))، 63-74. SID. https://sid.ir/paper/83050/fa

    Vancouver: کپی

    آقازاده ابراهیم، رضایی اکبر، محمدزاده علی. رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1388؛11(4 (مسلسل 44)):63-74. Available from: https://sid.ir/paper/83050/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم آقازاده، اکبر رضایی، و علی محمدزاده، “رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی،” تازه های علوم شناختی، vol. 11، no. 4 (مسلسل 44)، pp. 63–74، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83050/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button