مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,865
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش, مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی دانش آموزان دبیرستانی مدارس تیزهوشان و عادی بود.روش: در این تحقیق 175 دانش آموز دبیرستانی (86 نفر از مدارس تیزهوشان و 89 نفر از مدارس عادی) شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و مقیاس هوش هیجانی را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری (شامل فراوانی, درصد, میانگین, انحراف معیار, آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و ضرایب همبستگی پیرسون) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی هیجانی دانش آموزان مدارس تیزهوشان کمتر از دانش آموزان مدارس عادی است, اما تفاوت هوش هیجانی آنها معنادار نیست. رابطه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی منفی و معنادار بود. تیزهوشان به دلیل فهم و درک بیشتر و سریع تر موقعیت های هیجانی, پردازش و سازمان دهی بهتر این موقعیت ها و توانایی بیشتر در تبدیل هیجان ادراک شده به کلام, کمتر به ناگویی هیجانی دچار می شوند. بالا بودن هوش شناختی, ضامن هوش هیجانی زیاد نیست, زیرا هوش شناختی با هوش هیجانی تفاوت ماهوی دارد.نتیجه گیری: ناگویی هیجانی نوعی نقص در پردازش و تنظیم هیجان هاست و به همین دلیل با هوش هیجانی رابطه منفی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بشارت، محمدعلی، کریمی، معصومه، قربانی، نیما، و رحیمی نژاد، عباس. (1388). مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. تازه های علوم شناختی، 11(4 (مسلسل 44))، 18-28. SID. https://sid.ir/paper/83055/fa

    Vancouver: کپی

    بشارت محمدعلی، کریمی معصومه، قربانی نیما، رحیمی نژاد عباس. مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1388؛11(4 (مسلسل 44)):18-28. Available from: https://sid.ir/paper/83055/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی بشارت، معصومه کریمی، نیما قربانی، و عباس رحیمی نژاد، “مقایسه ناگویی هیجانی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی،” تازه های علوم شناختی، vol. 11، no. 4 (مسلسل 44)، pp. 18–28، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button