مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

به کارگیری تئوری تعقیب بینایی یاربوس در تبلیغات و اثر آن بر حافظه

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: مطالعات نشان داده اند که حرکات چشم بر حافظه تاثیر دارد و مسیر بصری می تواند پنجره ای از ذهن را به روی محققان بازاریابی و علوم شناختی باز کند. در این مطالعه با توجه به ضرورت بررسی روان شناسی دیدن, با استفاده از تئوری تعقیب بینایی یاربوس در خصوص یک تبلیغ چاپی و به موازات آن دست کاری این تبلیغ برای آزمایش, مسیر بصری عمودی و افقی حافظه ی 20 نفر و تاثیر آن از طریق "به یادآوری پس از دو هفته" با استفاده از دستگاه ردیاب چشم صحنه بررسی شد. روش: برای اجرای پژوهش به 10 آزمودنی تبلیغ اصلی و به 10 نفر دیگر تبلیغ دست کاری شده ارائه شد.یافته ها: یافته ها در قالب پردازش تصویر با شاخص های نقشه های حرارتی, ساکاد و فیکسیشن و ایهام, با استفاده از ردیاب چشم تولید و روی داده های کمی ردیاب چشم از طریق نرم افزار مینی تب 17 تحلیل واریانس شدند.نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که ساکادهای عمودی در به یادآوری برند تبلیغ موثرتر از ساکادهای افقی اند. این یافته ی مهم؛ یعنی وجود ارتباط بین متوسط طول ساکاد و زمان فیکسیشن با حافظه, می تواند یک شاخص جدید در تبلیغات را مطرح کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین آبادی ساده، داوود، سعیدنیا، حمیدرضا، استایدل، پیتر، و حیدرزاده، کامبیز. (1397). به کارگیری تئوری تعقیب بینایی یاربوس در تبلیغات و اثر آن بر حافظه. تازه های علوم شناختی، 20(2 )، 31-39. SID. https://sid.ir/paper/83067/fa

    Vancouver: کپی

    حسین آبادی ساده داوود، سعیدنیا حمیدرضا، استایدل پیتر، حیدرزاده کامبیز. به کارگیری تئوری تعقیب بینایی یاربوس در تبلیغات و اثر آن بر حافظه. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1397؛20(2 ):31-39. Available from: https://sid.ir/paper/83067/fa

    IEEE: کپی

    داوود حسین آبادی ساده، حمیدرضا سعیدنیا، پیتر استایدل، و کامبیز حیدرزاده، “به کارگیری تئوری تعقیب بینایی یاربوس در تبلیغات و اثر آن بر حافظه،” تازه های علوم شناختی، vol. 20، no. 2 ، pp. 31–39، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83067/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button