مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,255
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 57

چکیده

 هدف: به دلیل تاثیر نامطلوب اختلال نارسایی توجه و فزون کنشی (ADHD) بر رشد استعدادهای ذهنی و مهارت های اجتماعی- عاطفی کودکان, برای درمان این مشکل مداخلات روان شناختی مختلفی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون کنشی بود. روش: جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و فزون کنشی شهر اصفهان که در سال تحصیلی91-92  به تحصیل اشتغال داشتند تشکیل می دادند. برای اجرای این پژوهش, 30 کودک دارای نشانگان این اختلال به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی, از نوع پیش آزمون - پس آزمون 15 نفرشان در گروه آزمایش و 15 کودک دیگر در گروه کنترل قرارداده شدند. برای گروه آزمایش, مداخلات مربوط به آموزش دانش فراشناختی اعمال شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه کانرز والدین (2007) و مصاحبه بالینی بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دارای نارسایی توجه و فزون کنشی در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر است. F(1.27)=85.65 و p<0.0001,F(1.27)=131.16 و p<0.0001. نتیجه گیری: با توجه به اینکه فرایند فراشناختی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون کنشی خودکار نیست, آموزش این دانش به این کودکان برای کاهش رفتار فزون کنشی و افزایش تمرکز و توجه طولانی تر آنها به یک تکلیف مشخص بسیار مهم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اصلی آزاد، مسلم، فرامرزی، سالار، عارفی، مژگان، فرهادی، طاهره، و فکار، عاطفه. (1393). اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه. تازه های علوم شناختی، 16(1 (مسلسل 61))، 49-57. SID. https://sid.ir/paper/83091/fa

    Vancouver: کپی

    اصلی آزاد مسلم، فرامرزی سالار، عارفی مژگان، فرهادی طاهره، فکار عاطفه. اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1393؛16(1 (مسلسل 61)):49-57. Available from: https://sid.ir/paper/83091/fa

    IEEE: کپی

    مسلم اصلی آزاد، سالار فرامرزی، مژگان عارفی، طاهره فرهادی، و عاطفه فکار، “اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا به فزون کنشی و اختلال نارسایی توجه،” تازه های علوم شناختی، vol. 16، no. 1 (مسلسل 61)، pp. 49–57، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83091/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا