مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توجه متمرکز و تقسیم شده بر حافظه کلامی و علمی دانش آموزان نارساخوان و عادی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 36

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر، مقایسه فرآیندهای توجه دانش آموزان نارساخوان و عادی بر پایه دومحور توجه متمرکز (focused) و توجه تقسیم شده  (divided)و بررسی تاثیر این شرایط بر کارکرد آنها در تکالیف حافظه عملی و کلامی (verbal) است. اساس این پژوهش، مدل کرمی نوری و همکاران (1994) است؛ با این تفاوت که مدل ذکر شده، روی افراد عادی انجام شده است. در این پژوهش 56 دانش آموز (دختر و پسر) نارساخوان و عادی پایه چهارم شرکت داشتند. به منظور انتخاب گروه نمونه، از دو روش نمونه گیری چند مرحله ای و قضاوتی یا هدفمند استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده عبارت اند: تکالیف اولیه (کلامی و عملی)، تکالیف ثانویه، آزمون هوش ریون، آزمون آناگرام، آزمون یادآوری آزاد و آزمون یادآوری یا سرنخ. طرح پژوهش از نوع طرح پس آزمودنی با دو گروه مستقل (نارساخوان و عادی) می باشد. نتایج نشان داد که رمزگردانی عملی موثرتر از رمزگردانی کلامی است و به یادآوری بهتری نیز می انجامد. همچنین توجه متمرکز به بهبود عملکرد حافظه منجر می شود و تاثیر آن بر رمزگردانی عملی بیشتر از رمزگردانی کلامی است و اراده سرنخ می تواند با تسهیل بازیابی، یادآوری اطلاعات در کودکان نارسا خوان را بهبود بخشد. به ویژه در هر گروه استفاده از سرنخ اسم در تکالیف یادآوری همراه با رمزگردانی عملی، بر سرنخ فعل ارجح بود و شرایط توجه متمرکز بهتری را دربر داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفریان نمینی، فریبا، کرمی نوری، رضا، و یوسفی لویه، مجید. (1381). تاثیر توجه متمرکز و تقسیم شده بر حافظه کلامی و علمی دانش ‌آموزان نارساخوان و عادی. تازه های علوم شناختی، 4(1 (مسلسل 13))، 25-36. SID. https://sid.ir/paper/83142/fa

    Vancouver: کپی

    جعفریان نمینی فریبا، کرمی نوری رضا، یوسفی لویه مجید. تاثیر توجه متمرکز و تقسیم شده بر حافظه کلامی و علمی دانش ‌آموزان نارساخوان و عادی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1381؛4(1 (مسلسل 13)):25-36. Available from: https://sid.ir/paper/83142/fa

    IEEE: کپی

    فریبا جعفریان نمینی، رضا کرمی نوری، و مجید یوسفی لویه، “تاثیر توجه متمرکز و تقسیم شده بر حافظه کلامی و علمی دانش ‌آموزان نارساخوان و عادی،” تازه های علوم شناختی، vol. 4، no. 1 (مسلسل 13)، pp. 25–36، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83142/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button