مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد مدلهای معادله ساختاری در تحلیل رفتار سفر مراجعین به بازار بزرگ تهران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 به منظور بررسی رفتار مراجعین به مراکز خاص همچون بازار یا مراکز خرید بزرگ یا تعیین نقش متغیرهای پنهان افراد مراجعه کننده به این مراکز, در سالهای اخیر مطالعات متعددی برای مدلسازی این انتخاب ساخته شده است. در دهه اخیر مطالعات متعدد به صورت گستردهای پذیرفتهاند که ارزشها, نگرشها و به طور کلی متغیرهای پنهان فردی نقش اساسی در رفتار مشتریان و انتخابهای آنها دارد. به دلیل اهمیت و جایگاه بازار تهران و نقش موثر متغیرهای پنهان در انتخاب مقصد در پژوهش جاری مدل انتخاب بازار بزرگ تهران به عنوان مقصد سفرهای خرید پوشاک مورد بررسی قرار میگیرد. نقطه قوت مدل ساختاری ارائهی ساختار تصمیمگیری افراد است و نشان میدهد که متغیرهای پنهان چه تاثیری در انتخاب افراد دارند. نتایج مدل معادله ساختاری نشان میدهد که فرضیه تاثیر متغیرهای نگرش, سبک زندگی و نوع خریدار بودن در مطلوبیت متغیرهای پنهان و متغیرهای اقتصادی-اجتماعی در مطلوبیت متغیرهای مشاهدهشده رد نشد. همچنین نتایج نشان میدهد که مدل ساختاری 1/68 مشاهدات را درست پیشبینی کرده است که 1/57 درصد کسانی هستند که بازار را انتخاب نکردهاند و 4/16 درصد مراجعهکننده به بازار هستند (35 مورد از 42 انتخاب بازار معادل 33/83 درصد از افراد انتخاب کنندهی بازار). همچنین نگرش, سبک زندگی و نوع خریدار بودن افراد نسبت به مرکز خرید دارای تاثیر معنیداری در مطلوبیت متغیرهای پنهان و انتخاب مرکز خرید پوشاک است. برخی ازمتغیرهای اقتصادی-اجتماعی نیز در مطلوبیت متغیرهای مشاهدهشده و انتخاب مرکز خرید پوشاک معنیدار است بهطوری که مرد بودن و سفر با سواری شخصی باعث کاهش مطلوبیت و سفر با مترو باعث افزایش مطلوبیت سفر به مقصد بازار میشود. افرادی با سطح 2 هزینهکرد ماهیانه (هزینهکرد ماهیانه 5/1 تا 2 میلیون تومان) نسبت به سایر سطوح هزینهکرد تمایل بیشتری به مراجعه به بازار نسبت به سایر مقاصد دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماهپور، علیرضا، و ممدوحی، امیررضا. (1397). کاربرد مدلهای معادله ساختاری در تحلیل رفتار سفر مراجعین به بازار بزرگ تهران. پژوهشنامه حمل و نقل، 15(56 )، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/83643/fa

    Vancouver: کپی

    ماهپور علیرضا، ممدوحی امیررضا. کاربرد مدلهای معادله ساختاری در تحلیل رفتار سفر مراجعین به بازار بزرگ تهران. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(56 ):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/83643/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا ماهپور، و امیررضا ممدوحی، “کاربرد مدلهای معادله ساختاری در تحلیل رفتار سفر مراجعین به بازار بزرگ تهران،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 56 ، pp. 1–13، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83643/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button