مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

922
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه روش ابتکاری طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از نظریه گراف

صفحات

 صفحه شروع 359 | صفحه پایان 371

چکیده

 اتوبوسرانی شهری یکی از متداول ترین روش های حمل و نقلی عمومی است که از جایگاه ویژه ای در میان روش های حمل و نقلی برخوردار است. هر تلاشی در راستای افزایش کارایی و مطلوبیت آن اثرات مثبت فراوانی در سفرهای درون شهری خواهد داشت. طراحی شبکه اتوبوسرانی به دلیل تاثیر قابل توجه در مطلوبیت و کارایی این شیوه حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های طراحی شبکه مختلف ارایه شده دارای نقاط ضعف و قوت مختلفی هستند دست یابی به جواب بهینه در کوتاه ترین زمان ممکن برای پارامترهایی که در بسیاری مواقع با یکدیگر در تناقض هستند عامل اصلی پیچیدگی در این مساله است و محدودیت هایی را برای طراحان ایجاد می کند. در این راستا این مقاله به ارایه روشی ابتکاری برای طراحی شبکه اتوبوسرانی می پردازد. این روش که بر اساس نظریات گراف شکل گرفته است طراحی شبکه اتوبوسرانی را در دو گام تولید مسیر و انتخاب مسیر انجام می دهد. که در هر دو گام از نظریات گراف استفاده می کند, به خصوص در گام انتخاب مسیر با تعریف گراف مفهومی دوبخشی روشی جدید در انتخاب میسرهای بهینه ارایه شده است. برای ارزیابی این روش, سه روش ابتکاری طراحی شبکه اتوبوسرانی درنظر گرفته شده و پارامترهای مختلف مطرح در شبکه اتوبوسرانی از دیدگاه کاربران و گردانندگان سیستم حمل و نقل عمومی برای هریک از شبکه های طراحی شده با استفاده از این روش ها محاسبه می شود. مقایسه مقادیر پارامترها نشان می دهد, روش ابتکاری مبتنی بر نظریات گراف در بیشتر پارامترها نتایج بهتری را نسبت به روش های دیگر داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهزاد، رضا، شریعت مهیمنی، افشین، و احمدی نژاد، محمود. (1391). ارایه روش ابتکاری طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از نظریه گراف. پژوهشنامه حمل و نقل، 9(4 (پیاپی 33))، 359-371. SID. https://sid.ir/paper/83699/fa

    Vancouver: کپی

    بهزاد رضا، شریعت مهیمنی افشین، احمدی نژاد محمود. ارایه روش ابتکاری طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از نظریه گراف. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(4 (پیاپی 33)):359-371. Available from: https://sid.ir/paper/83699/fa

    IEEE: کپی

    رضا بهزاد، افشین شریعت مهیمنی، و محمود احمدی نژاد، “ارایه روش ابتکاری طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از نظریه گراف،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 4 (پیاپی 33)، pp. 359–371، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا