مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل توزیع سرفاصله زمانی وسایل نقلیه در شرایط روز و شب تحت جریان سنگین ترافیک

صفحات

 صفحه شروع 223 | صفحه پایان 234

چکیده

 هدف از این پژوهش, تحلیل توزیع سرفاصله های زمانی وسایل نقلیه در بزرگراه های چندخطه تحت شرایط تردد سنگین است. در این مطالعه, رفتار رانندگان جهت انتخاب سرفاصله در ساعات اوج ترافیک روز و شب مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع آوری داده در بزرگراه شش خطه شهید خرازی اصفهان در ساعات اوج ترافیک و تحت شرایط غیرمنقطع انجام شد. با استفاده از آزمون های کای دو, نیکویی برازش مدل های آماری بر توزیع سرفاصله ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که مدل توزیع لوگ نرمال انتقال یافته, مدلی مناسب جهت برازش بر توزیع سرفاصله ها در خط سبقت است, در حالی که مدل توزیع گامای انتقال یافته جهت برازش بر سرفاصله های خط میانی مناسب می باشد. تفاوت مدل توزیع سرفاصله ها در خطوط مختلف ناشی از تفاوت رفتار رانندگان در این خطوط است. در ساعات اوج جریان ترافیک الگوی دنباله روی رانندگان در خط سبقت متفاوت از خط میانی است, به گونه ای که اکثر رانندگان در خط سبقت حتی در سرعت های بالا, تمایل زیادی به تعقیب وسیله جلویی نشان می دهند. این امر سبب شده است که ظرفیت خطوط با یکدیگر متفاوت شوند و در نتیجه, توزیع و شاخص های آماری سرفاصله ها در شرایط نزدیک به ظرفیت هر خط با یکدیگر تفاوت قابل توجهی داشته باشند. همچنین بررسی نتایج حاصل از مقایسه در شرایط روز و شب نشان داد که رانندگان در شرایط تردد سنگین در ساعات شب, سرفاصله های ایمن تری نسبت به ساعات روز اختیار می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تمنایی، محمد، ابطحی، سیدمهدی، و حق شناس، حسین. (1391). تحلیل توزیع سرفاصله زمانی وسایل نقلیه در شرایط روز و شب تحت جریان سنگین ترافیک. پژوهشنامه حمل و نقل، 9(3 (پیاپی 32))، 223-234. SID. https://sid.ir/paper/83710/fa

    Vancouver: کپی

    تمنایی محمد، ابطحی سیدمهدی، حق شناس حسین. تحلیل توزیع سرفاصله زمانی وسایل نقلیه در شرایط روز و شب تحت جریان سنگین ترافیک. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(3 (پیاپی 32)):223-234. Available from: https://sid.ir/paper/83710/fa

    IEEE: کپی

    محمد تمنایی، سیدمهدی ابطحی، و حسین حق شناس، “تحلیل توزیع سرفاصله زمانی وسایل نقلیه در شرایط روز و شب تحت جریان سنگین ترافیک،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 3 (پیاپی 32)، pp. 223–234، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button