مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثرات دانه بندی و شکل سنگدانه ها بر مقاومت لغزندگی مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای

صفحات

 صفحه شروع 218 | صفحه پایان 236

کلیدواژه

مخلوط آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای (SMA)Q1
اندازه اسمی مصالح (NMAS)Q2

چکیده

مقاومت لغزندگی بر اساس تعریف به معنای نیروی بازدارنده و مقاومی است که توسط اندرکنش بین روسازی و چرخ قفل شده ایجاد می شود. مخلوط های با استخوان بندی سنگدانه ای (SMA), مخلوط های آسفالتی گرمی می باشند که به دلیل وجود درصد بیشتری از مصالح سنگی درشت دانه مقاومت بالایی در برابر لغزندگی دارند. با توجه به اهمیت استفاده از مخلوط های SMA به عنوان یک لایه رویه مقاوم در برابر بار و لغزندگی و توجه خاصی که اخیرا در کشورمان برای استفاده از این نوع مخلوط ها صورت گرفته است, در این تحقیق به منظور ارزیابی مقاومت لغزندگی این نوع از مخلوط ها, تاثیر پارامترهای مختلف خصوصیات مخلوط های آسفالتی, از قبیل میزان قیر, نوع مصالح, دانه بندی و حداکثر اندازه اسمی مصالح2 (NMAS) و شکل مصالح سنگی درشت دانه بر مقاومت لغزندگی مخلوط های آسفالتی SMA مورد بررسی قرارگرفت. اثر بافت ریز نمونه های آسفالتی به کمک دستگاه پاندول انگلیسی و بافت درشت نمونه های آسفالتی به روش پخش ماسه انجام پذیرفت. در ساخت نمونه های آسفالتی SMA از چهار نوع مصالح آهکی, سیلیسی, سرباره فولاد و سنگدانه بازیافتی از روسازی های آسفالتی و یک نوع قیر (60.70) به همراه الیاف پشم سنگ استفاده شد. مخلوط های SMA دارای چهار نوع دانه بندی با حداکثر اندازه اسمی مصالح 19, 12.5, 9.5 و 4.75 میلیمتر بودند. روش طراحی مخلوط های SMA بر اساس روش ارایه شده در استانداردهای بین المللی انجام گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مصالح سرباره از لحاظ مقاومت لغزندگی عملکرد بهتری نسبت به مصالح سنگی دیگر دارد و همچنین مقاومت لغزندگی نمونه های آسفالتی SMA رابطه مستقیمی با افزایش مقدار حداکثر اندازه اسمی سنگدانه ها دارند و دیگر اینکه سنگدانه های مکعبی از مقاومت لغزندگی بیشتری به اندازه 5 تا 10 درصد نسبت به سنگدانه های سوزنی و پولکی برخوردار می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالک بافقی، محمدرضا، و خبیری، محمدمهدی. (1396). بررسی اثرات دانه بندی و شکل سنگدانه ها بر مقاومت لغزندگی مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای. پژوهشنامه حمل و نقل، 14(1 )، 218-236. SID. https://sid.ir/paper/83741/fa

    Vancouver: کپی

    سالک بافقی محمدرضا، خبیری محمدمهدی. بررسی اثرات دانه بندی و شکل سنگدانه ها بر مقاومت لغزندگی مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1396؛14(1 ):218-236. Available from: https://sid.ir/paper/83741/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا سالک بافقی، و محمدمهدی خبیری، “بررسی اثرات دانه بندی و شکل سنگدانه ها بر مقاومت لغزندگی مخلوط های آسفالتی با استخوان بندی سنگدانه ای،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 14، no. 1 ، pp. 218–236، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83741/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button