Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,149
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,002
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل سازی پویای ترافیک کلانشهرها به منظور ارایه سیاست های بهبود حمل و نقل (نمونه موردی کلانشهر تهران)

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 81

چکیده

 روند رو به رشد شهر نشینی معضلات فراوانی را به همراه داشته که در بسیاری موارد بسیار پیچیده هستند. یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین مشکلات شهرها, به ویژه شهرهای بزرگ, معضل ترافیک است. با توجه به آثار معضل ترافیک شهری بر ابعاد مختلف زندگی شهروندان و اهمیت حمل و نقل به عنوان نبض حیات شهرها, تعیین راهبرد و سیاست گزاری برای کنترل و کاهش ترافیک اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش با استفاده از مدل سازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویایی های سیستم, مساله ترافیک در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با استفاده از شبیه سازی رفتاری در محیط نرم-افزار Vensim, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بنابراین, ما به مدلی دست یافتیم که پدیده حمل و نقل شهری را توصیف کرده و با استفاده از شبیه سازی, رفتار آن را در افق زمانی 15 سال آینده پیش بینی می کند. در این مقاله از اطلاعات مربوط به شهر تهران به عنوان نمونه استفاده شده است. با آزمون راه کارهای مختلف در محیط شبیه سازی, سیاست ها و راه کار هایی برای کنترل و بهبود ترافیک کلانشهر تهران ارایه شده است که مهم ترین آنها عبارتند از: اصلاح معماری شهری, توسعه خدمات الکترونیک, افزایش قیمت پارکینگ حاشیه خیابان ها و توسعه مترو. همچنین نتایج شبیه سازی اثر راه کارهای مختلف بر اساس مدل در محیط نرم افزار Vensim نشان می دهد که رفتار اجتماعی شهروندان در حمل و نقل شهری اهمیت زیادی داشته و بدون مدیریت تقاضا مبتنی بر شناخت رفتاری شهروندان نمی توان نسبت به حل مساله ترافیک امیدوار بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرتوک زاده، حمیدرضا، و رجبی نهوجی، میثم. (1391). مدل سازی پویای ترافیک کلانشهرها به منظور ارایه سیاست های بهبود حمل و نقل (نمونه موردی کلانشهر تهران). پژوهشنامه حمل و نقل، 9(1 (پیاپی 30))، 63-81. SID. https://sid.ir/paper/83923/fa

    Vancouver: کپی

    فرتوک زاده حمیدرضا، رجبی نهوجی میثم. مدل سازی پویای ترافیک کلانشهرها به منظور ارایه سیاست های بهبود حمل و نقل (نمونه موردی کلانشهر تهران). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(1 (پیاپی 30)):63-81. Available from: https://sid.ir/paper/83923/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا فرتوک زاده، و میثم رجبی نهوجی، “مدل سازی پویای ترافیک کلانشهرها به منظور ارایه سیاست های بهبود حمل و نقل (نمونه موردی کلانشهر تهران)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 1 (پیاپی 30)، pp. 63–81، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا