Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

587
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

491
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی تاثیر میزان کاربرد تابلوهای راهنمایی و رانندگی در درک آنها توسط رانندگان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 برای هر محصول تولید شده, دفترچه راهنمایی برای نحوه استفاده آن به منظور ارتباط تولید کننده با مصرف کننده در نظر گرفته می شود, تا امکان استفاده بهینه و ایمن از آن محصول فراهم شود. در راه ها نیز به عنوان محصولی که روزانه هزاران نفر از آنها استفاده می کنند, ابزارهایی برای ارتباط موثر سازندگان, طراحان و مدیران راه با کاربران آن درنظر گرفته می شود تا علاوه بر تامین ایمنی عبور و مرور, امکان استفاده از ظرفیت حداکثری راه نیز فراهم شود. تابلوهای راهنمایی و رانندگی مهم ترین ابزار ارتباطی با کاربران راه محسوب می شوند. در تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای انقال پیام از شکل, نماد و متن استفاده می شود. در صورتی که رانندگان پیام های تابلوها که عموما در قالب نماد ارائه می شوند را درک نکنند, اهداف مورد نظر از نصب تابلوها برآورد نخواهد شد. درک رانندگان از تابلوهای مختلف یکسان نیست و میزان درک از تابلویی به تابلوی دیگر متفاوت است. در این مقاله, تاثیر میزان کاربرد تابلوها بر روی درک رانندگان از آنها مورد بررسی قرار می گیرد. تابلوها در سه گروه تابلوهای "پر کاربرد", تابلوهای "با کاربرد متوسط" و تابلوهای "کم کاربرد"دسته بندی شدند و برای هر گروه 4 تابلو مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام ارزیابی و تحلیل, یک مطالعه پیمایشی با استفاده از پرسشنامه بسته طراحی گردید. در طول 5 روز پرسشگری در محل پلیس راه جاده زنجان – میانه, تعداد 300 پرسشنامه از مصاحبه با رانندگان تکمیل شد. برای اعتبارسنجی داده ها نیز مطالعه مشابهی در جاده زنجان – بیجار با پر کردن 40 پرسشنامه انجام گرفت. سپس داده های حاصل با استفاده از آزمون مربع کای و ضریب همبستگی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج محاسبه شده نشان داد که درک کلی رانندگان از تابلوها 53. 7% به دست آمد. با این حال؛ درک رانندگان از تابلوهای "پرکاربرد", تابلوهای " با کاربرد متوسط " و تابلوهای " کم کاربرد" یکسان نبوده و به ترتیب 88. 3%, 49. 3% و 23. 3% به دست آمد. نتایج نشان می دهد که با افزایش میزان کاربرد تابلو, درک رانندگان از تابلوها افزایش می یابد و حدود این ارتباط 0. 53 است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، امیرمسعود، محمدزاده جمالیان، رضا، و مدقالچی، علی. (1397). ارزیابی تاثیر میزان کاربرد تابلوهای راهنمایی و رانندگی در درک آنها توسط رانندگان ایرانی. پژوهشنامه حمل و نقل، 15(57 )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/83995/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی امیرمسعود، محمدزاده جمالیان رضا، مدقالچی علی. ارزیابی تاثیر میزان کاربرد تابلوهای راهنمایی و رانندگی در درک آنها توسط رانندگان ایرانی. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(57 ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/83995/fa

    IEEE: کپی

    امیرمسعود رحیمی، رضا محمدزاده جمالیان، و علی مدقالچی، “ارزیابی تاثیر میزان کاربرد تابلوهای راهنمایی و رانندگی در درک آنها توسط رانندگان ایرانی،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 57 ، pp. 17–28، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83995/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا