مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قیمت گذاری و بررسی اخذ عوارض عبور خودروها براساس صدمه وارده به روسازی با استفاده از سامانه هوشمند (مطالعه موردی: محورهای اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 60

چکیده

 مهم ترین سرمایه حمل ونقل زمینی که نقش مهمی در صنعت حمل ونقل, توسعه پایدار و رشد اقتصادی دارد, راه ها هستند. برای حفظ و بهبود آنها, شرایط تردد وسایل نقلیه, سیستم های کنترلی و مقررات حمل ونقل باید به طور صحیح و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. در این خصوص تطابق مقدار عوارض که باید هزینه های ساخت و بهره برداری را پوشش دهد با مقدار خسارت وارد شده به سازه روسازی, اهمیت بسزایی دارد. بنابراین هدف این پژوهش ارزیابی عوارض دریافتی و تعیین هزینه عبور انواع وسایل نقلیه متناسب با میزان خسارت وارد شده به راه ها است. بدین منظور از داده های سیستم هوشمند تردد شمار و توزین در حال حرکت (WIM) نصب شده در محور اصفهان-مورچه خورت و اصفهان-نایین, استفاده شده است. بر اساس این اطلاعات و نحوه کلاس بندی خودروها, تعداد عبور هر کلاس در هر محور, شمارش شد. ضریب بار هم ارز هر کلاس با استفاده از ضریب بار هم ارز محورها محاسبه و با محاسبه ارزش سالیانه یکنواخت مسیر با در نظر گرفتن هزینه سرمایه گذاری اولیه و بدون آن و با بهره 20%, هزینه عبور هر کلاس در هر کیلومتر بدست آمد. عوارض یک کیلومتر از مسیر مشابه و درآمد حاصل برای هر کلاس نیز تعیین شد. نتایج حاکی از آن است که هیچ تناسبی بین خسارت وارده و عوارض دریافتی از هر کلاس وجود ندارد و خودروها با کمترین آسیب رسانی به روسازی, بیشترین عوارض را پرداخت می کنند. عوارض دریافتی پاسخگوی تمام هزینه ها نبوده و فقط هزینه های بهره بردای را در صورت دریافت, تامین می کند. همچنین استفاده از سیستم WIM جهت کنترل بارها و توزیع آن روی محورهای باربرها با توجه به اطلاعات کسب شده و وضعیت موجود راه ها, ضروری است که وضعیت محور اصفهان-نایین گواه برآن است. بنابراین بایستی درخصوص عوارض دریافتی دیدگاه ها کاملا تغییر کند و علاوه بر تطابق با میزان خسارت وارده, با توجه به نوع راه و مقدار تردد تعیین شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوطالبی اصفهانی، محسن، و رضوانی، مهرداد. (1397). قیمت گذاری و بررسی اخذ عوارض عبور خودروها براساس صدمه وارده به روسازی با استفاده از سامانه هوشمند (مطالعه موردی: محورهای اصفهان). پژوهشنامه حمل و نقل، 15(57 )، 45-60. SID. https://sid.ir/paper/83998/fa

    Vancouver: کپی

    ابوطالبی اصفهانی محسن، رضوانی مهرداد. قیمت گذاری و بررسی اخذ عوارض عبور خودروها براساس صدمه وارده به روسازی با استفاده از سامانه هوشمند (مطالعه موردی: محورهای اصفهان). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(57 ):45-60. Available from: https://sid.ir/paper/83998/fa

    IEEE: کپی

    محسن ابوطالبی اصفهانی، و مهرداد رضوانی، “قیمت گذاری و بررسی اخذ عوارض عبور خودروها براساس صدمه وارده به روسازی با استفاده از سامانه هوشمند (مطالعه موردی: محورهای اصفهان)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 57 ، pp. 45–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83998/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button