مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد روش تونل کاری کم عمق برای حفاری کراس اور در خاک های ضعیف (مطالعه موردی: متروی شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 60

چکیده

 روش های مختلفی برای حفر تونل ها ابداع و مورد استفاده قرار گرفته اند. این روش ها به طور عام دارای نقاط مشترک بوده ولی در اجرا, هر کدام از آنها با هم تفاوت داشته و ویژگی های مربوط به خود را دارا می باشند. همواره با درنظر گرفتن کاهش ریسک, هزینه و زمان, باید بهترین روش برای حفاری تونل انتخاب و اجرا گردد. انتخاب روش بهینه برای حفر تونل مستلزم شناخت کامل روش های حفاری و پارامترهای تاثیرگذار بر آنها می باشد. از جمله پارامترهای مهم که باید مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد می توان به مشخصات هندسی, مشخصات زمین شناسی و ژئومکانیکی, شرایط پروژه و زیرساخت های موجود, زمان اتمام پروژه و مسائل زیست محیطی را نام برد. همچنین پیش بینی و کنترل نشست هم از لحاظ ایمنی و هم از نقطه نظر اقتصادی از اهمیت قابل توجهی در مناطق شهری برخوردار است. در سال های اخیر, استفاده از تونل کاری در عمق کم برای حفاری فضاهای زیرزمینی از جمله ایستگاه مترو و فضاهای مشابه در خاک های مختلف مورد توجه قرار گرفته که به دلیل عدم ایجاد خلل در ترافیک, در فضاهای شهری مورد علاقه می باشد. تونل کاری در عمق کم و در خاک ضعیف, STM نام گذاری می شود. استفاده از این روش در فضاهای شهری می بایست از نظر نشست در سطح زمین و اثرات آن بر سازه های روی زمین به طور دقیق ارزیابی گردد. مطابق طرح خط 2 قطار شهری شیراز, در حد فاصل ایستگاه رحمت و دولت بین دو خط ریل اصلی مسیر, یک تقاطع دو طرفه (کراس اور) ایجاد می گردد. طول این تقاطع حدود 5/136 متر و عمق روباره آن حدود 5/7 و دهانه آن حدود 22 متر می باشد. این مقاله به انتخاب روش حفاری مناسب جهت اجرای کراس اور به روش کم عمق, با استفاده از مدلسازی عددی و با به کارگیری نرم افزار FLAC3D می پردازد. هدف از مدلسازی عددی به روش سه بعدی, بررسی دقیق میزان نشست حین اجرا و تعیین بهترین روش اجرا با کمترین میزان نشست می باشد. روش های مختلفی با تقسیم بندی های متفاوت جهت حفاری کراس اور مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت دو روش قابل استفاده در این مقاله ارائه و بهترین روش با کمترین میزان نشست به عنوان گزینه برتر معرفی گردید. بر اساس مدل سازی های انجام شده, حداکثر میزان نشست در سطح زمین با استفاده از گزینه برتر برابر 58/2 سانتیمتر تخمین زده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقبلی اسکویی، آرمین، عجم زاده، حامد، منصورزاده، سیدمحمد، و اسمعیل پورقمشلو، رضا. (1397). کاربرد روش تونل کاری کم عمق برای حفاری کراس اور در خاک های ضعیف (مطالعه موردی: متروی شیراز). پژوهشنامه حمل و نقل، 15(57 )، 45-60. SID. https://sid.ir/paper/84010/fa

    Vancouver: کپی

    مقبلی اسکویی آرمین، عجم زاده حامد، منصورزاده سیدمحمد، اسمعیل پورقمشلو رضا. کاربرد روش تونل کاری کم عمق برای حفاری کراس اور در خاک های ضعیف (مطالعه موردی: متروی شیراز). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(57 ):45-60. Available from: https://sid.ir/paper/84010/fa

    IEEE: کپی

    آرمین مقبلی اسکویی، حامد عجم زاده، سیدمحمد منصورزاده، و رضا اسمعیل پورقمشلو، “کاربرد روش تونل کاری کم عمق برای حفاری کراس اور در خاک های ضعیف (مطالعه موردی: متروی شیراز)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 57 ، pp. 45–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/84010/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button