مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قابلیت رادار نفوذی زمین در شناخت خرابی ناشی از رطوبت در لایه های مخلوط آسفالتی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 ازجمله خرابی های که اغلب در روسازی های آسفالتی مشاهده می گردد, خرابی هایی است که ناشی از رطوبت بوده یا توسط رطوبت تشدید شده اند. که عریان شدگی یکی از مهمترین آنهاست. اما از آنجا که منشا بروز پدیده عریان شدگی از حساسیت رطوبتی بوده و موجب ایجاد خرابی های زودرس و صرف هزینه های بالای تعمیر و نگهداری می شود. تشخیص مناطق عریان در اثر رطوبت از اهمیت بالایی برخوردار است از متداولترین روش های شناخت حساسیت رطوبتی, مغزه گیری در مخلوطهای آسفالتی, محاسبه تنش کششی غیر مستقیم در 2حالت اشباع و خشک و پیدا کردن نسبت تنش اشباع به خشک می باشد. این روش مخرب است, چاله های حاصل از مغزهگیری باید وصله و مرمت شوند, همچنین دارای سختی کار و زمانبر است. از روش های دیگر, دستگاه رادار نفوذی به زمین از روش های الکترومغناطیسی است که امروزه کاربردهای آن در راهسازی به سرعت در حال گسترش می باشد. در این پژوهش پس از ارزیابی چشمی بخشی از شبکه راه ها ی منطقه 22واقع در استان تهران و انتخاب قطعاتی از محور مورد نظر, اقدام به ارزیابی مکانیزه بکمک دستگاه رادار نفوذی زمین گردید, همچنین از محل های مشکوک به وجود عریان شدگی نمونه های مغزه گرفته شده وتحت آزمایشات, تنش کششی غیر مستقیم, درصد فضای خالی, چگالی و. . . قرار داده شدند. در مقایسه بین پارامترهای خصوصیات فیزکی آسفالت از جمله میزان فضای خالی و میزان خرابی ناشی از حساسیت رطوبتی و پارامتر خروجی ثابت دی الکتریک بدست آمده از رادار نفوذی زمین ارتباط معنی داری وجود دارد. در اعماق مختلف مغزه گرفته شده, با افزایش درصد فضای خالی, افزایش نسبت تنش کششی غیرمستیم اشباع به خشک, تشدید خرابی ناشی از رطوبت و کاهش مقدار ثابت دی الکتریک مشاهده گردید. در نهایت با کمک نتایج بدست آمده, به بیان ارتباط مقادیر ناشی از ارزیابی مخرب با غیرمخرب در نقاط مشخص شده می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زیاری، حسن، کی منش، محمودرضا، و کیانفر، کیوان. (1397). قابلیت رادار نفوذی زمین در شناخت خرابی ناشی از رطوبت در لایه های مخلوط آسفالتی. پژوهشنامه حمل و نقل، 15(55 )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/84023/fa

    Vancouver: کپی

    زیاری حسن، کی منش محمودرضا، کیانفر کیوان. قابلیت رادار نفوذی زمین در شناخت خرابی ناشی از رطوبت در لایه های مخلوط آسفالتی. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(55 ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/84023/fa

    IEEE: کپی

    حسن زیاری، محمودرضا کی منش، و کیوان کیانفر، “قابلیت رادار نفوذی زمین در شناخت خرابی ناشی از رطوبت در لایه های مخلوط آسفالتی،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 55 ، pp. 1–14، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/84023/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button