مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

17,546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7,972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال 1384

صفحات

 صفحه شروع 253 | صفحه پایان 259

چکیده

 زمینه و هدف: در جریان رشد, کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از اضطراب ها را تجربه می کنند. گاه این اضطراب ها از چنان شدتی برخوردار است که زندگی روزمره و تحصیلی آنان را دشوار می سازد. یکی از این اضطراب ها اضطراب امتحان است. نتایج  مطالعات انجام شده در مورد اثر اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان, یکسان نبوده است. بعضی ارتباط قوی بین کاهش عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان گزارش کردند و بعضی ارتباط کم و یک مطالعه هیچ ارتباطی مشاهده نکرده است. در این مطالعه فراوانی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش کار: این مطالعه به شیوه توصیفی- تحلیلی روی 935 دانش آموز مشغول به تحصیل در دوره راهنمایی در مدارس دخترانه و پسرانه شهر زاهدان انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و معدل کارنامه تحصیلی ترم جاری شرکت کنندگان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص ضریب همبستگی, آزمون t و کای- دو استفاده شد.یافته ها: از935 نفر شرکت کننده 540 نفر (57.8%) دختر و 395 نفر(42.2%)  پسر بودند. تعداد 400 نفر(42.8%) اضطراب امتحان داشتند. شیوع اضطراب امتحان بین دختران و پسران تفاوت معنی داری داشت (P<0.01). بین سطح اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه معکوس وجود داشت ( 0.13-=r و 0.003 P=).نتیجه گیری: نتایج از یک سو نشانگر شیوع بالای اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی و از سوی دیگر نشانگر اثر منفی اضطراب بر عملکرد تحصیلی می باشند. لذا توجه به آسیب شناسی, برنامه های پیشگیری و درمان به موقع دانش آموزان ضروری به نظر می رسد و به ویژه توانمند سازی مشاورین مدارس در جهت تشخیص و ارایه خدمات روان شناختی, و در صورت لزوم ارجاع به مراکز درمانی از اهمیت اساسی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لشکری پور، کبری، بخشانی، نورمحمد، و سلیمانی، محمدجواد. (1385). بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال 1384. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences، 8(4)، 253-259. SID. https://sid.ir/paper/84422/fa

Vancouver: کپی

لشکری پور کبری، بخشانی نورمحمد، سلیمانی محمدجواد. بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال 1384. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences[Internet]. 1385؛8(4):253-259. Available from: https://sid.ir/paper/84422/fa

IEEE: کپی

کبری لشکری پور، نورمحمد بخشانی، و محمدجواد سلیمانی، “بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال 1384،” مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences، vol. 8، no. 4، pp. 253–259، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/84422/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button