مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,121
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بین دیدگاه های مادران، دختران و معلمین در تعیین اولویت های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقه 6 شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 22

چکیده

 زمینه و هدف: نوجوانی, پویاترین دوره در مسیر رشد بشر است که تقریبا دهه دوم زندگی را در بر می گیرد و بلوغ یکی از بحرانی ترین پدیده های این دوره, است. لذا اهمیت پرداختن به بهداشت نوجوانان به خصوص دختران نوجوان که نه تنها برای خود بلکه برای خانواده, و نسل آینده نیز روشن است. اولین گام در طراحی برنامه جامع آموزشی تاکید بر نیاز سنجی گروه هدف در بستر جامعه هدف می باشد. در این مقاله هدف ما نشان دادن کارآیی رویکرد نیاز سنجی در شناسایی و مقایسه اولویت های آموزشی بهداشت بلوغ دختران از دیدگاه دختران, مادران و معلمین جهت تغییرات موثر در رفتار های بهداشتی دختران است.روش کار: این پژوهش, از نوع مطالعه کیفی است. 12 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه شش تهران, 12 نفر از مادران و 7 نفر معلمین آن منطقه با شرکت در جلسات متمرکز گروهی در تهیه پرسشنامه نیمه ساختار یافته مشارکت کردند. این افراد با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گفتگو با افراد مورد بررسی دست نویس شد و بر پایه روش آنالیز محتوایی مورد تحلیل قرار گرفت که منجر به تکمیل پرسشنامه نهایی شد.نتایج: اثر بخشی کاربردی رویکرد نیازسنجی در موارد زیر را نشان داده می شود: مشخص کردن تفاوت های اساسی در اولویت های سلامت بلوغ دختران از دیدگاه سه گروه هدف, تعیین کردن سطح نیازهای بهداشتی دختران, تعیین اولویت های آموزشی سلامت بلوغ برای سه گروه هدف. نتایج همچنین فقدان درک جامعی از آموزش سلامت جنسی در مدرسه را نشان داد.نتیجه گیری: طبق یافته ها پیشنهاد می شود که رویکرد نیازسنجی یکی از راههای مفید و ضروری جهت آموزشهای متناسب با نیاز های بهداشتی گروه های هدف می باشد. برای داشتن درک صحیح از نیاز های واقعی بهداشتی دختران نوجوان, نیاز به اکتشاف اولویتهای آنان از دیدگاه خودشان و افراد دخیل در رفتار های بهداشتی آنان می باشد, بر این اساس, نیازسنجی به عنوان اولین قدم موثر در ارتقای سلامت پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نوری سیستانی، ملیحه، مرقاتی خویی، عفت السادات، و تقدیسی، محمدحسین. (1387). مقایسه بین دیدگاه های مادران, دختران و معلمین در تعیین اولویت های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقه 6 شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 6(2)، 13-22. SID. https://sid.ir/paper/85005/fa

Vancouver: کپی

نوری سیستانی ملیحه، مرقاتی خویی عفت السادات، تقدیسی محمدحسین. مقایسه بین دیدگاه های مادران, دختران و معلمین در تعیین اولویت های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقه 6 شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1387؛6(2):13-22. Available from: https://sid.ir/paper/85005/fa

IEEE: کپی

ملیحه نوری سیستانی، عفت السادات مرقاتی خویی، و محمدحسین تقدیسی، “مقایسه بین دیدگاه های مادران, دختران و معلمین در تعیین اولویت های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقه 6 شهر تهران،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 6، no. 2، pp. 13–22، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/85005/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button