Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,028
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش دبیران به جو سازمانی و رابطه آن با روحیه دبیران در دبیرستان های دخترانه

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 110

کلیدواژه

چکیده

 هدف این پژوهش, توصیف عینی, واقعی, و منظم ویژگی های جو سازمانی دبیرستان های دخترانه نواحی دوگانه سازمان آموزش و پرورش ارومیه و رابطه آن با روحیه دبیران آن ها است. جامعه بررسی شده در این پژوهش, 761 نفر از دبیران دبیرستان های دوره متوسطه نواحی دوگانه شهرستان ارومیه است که حجم نمونه آماری با فرمول کوکران 186 نفر برآورد شد. البته برای دست یابی به نتایج بهتر, حجم نمونه آماری 200 نفر در نظر گرفته شد. از دو ناحیه شهرستان, بر روی هم, 8 دبیرستان دخترانه, یعنی 4 دبیرستان از هر ناحیه انتخاب شد که در هر کدام از دبیرستان ها 25 دبیر به پرسش نامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد. روش آماری به کار رفته در این پژوهش, آمار توصیفی برای تحلیل توصیفی داده ها بود که با استفاده از آن داده ها گردآوری, طبقه بندی, و سازمان بندی شد, به گونه ای که به طور منطقی قابل فهم و با هم مرتبط باشد. هم چنین فرضیه های پژوهش به وسیله آمار استنباطی, با بهره گیری از روش های اسپیرمن, آنالیز واریانس, و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. بررسی توصیفی یافته های پژوهش نشان داد که دبیرستان های بررسی شده در این طرح دارای جو باز و دبیران شاغل نیز دارای روحیه بالا بودند. تحلیل استنباطی داده ها نشان داد که جو سازمانی با روحیه دبیران رابطه معنادار دارد که این یافته با یافته های برآمده از تحلیل توصیفی هم سو است به گونه ای که این رابطه با باز بودن جو مدارس متوسطه دخترانه اعتبار بیش تری می یابد, هم چنین, یافت های به دست آمده از آمار استنباطی نشان داد که متغیرهای روحیه (دل بسته گی, عقلانیت, و همانندی) و جو مدارس باهم رابطه معنادار دارد به گونه ای که بالا بودن روحیه دبیران دبیرستان های دخترانه مناطق دوگانه, وجود رابطه معنادار را میان متغیرهای روحیه و جو سازمانی بیش تر قوت می بخشد, در ارتباط با متغیرهای دموگرافیک مشخص شد که رابطه سن و پیشینه خدمت با روحیه دبیران معنادار است, اما رابطه معنادرای میان رشته تحصیلی و روحیه دبیران دیده نشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدعباس زاده، میرمحمد، و قلاوندی، حسن. (1384). بررسی نگرش دبیران به جو سازمانی و رابطه آن با روحیه دبیران در دبیرستان های دخترانه. اندیشه های نوین تربیتی، 1(2-3)، 89-110. SID. https://sid.ir/paper/86734/fa

    Vancouver: کپی

    سیدعباس زاده میرمحمد، قلاوندی حسن. بررسی نگرش دبیران به جو سازمانی و رابطه آن با روحیه دبیران در دبیرستان های دخترانه. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1384؛1(2-3):89-110. Available from: https://sid.ir/paper/86734/fa

    IEEE: کپی

    میرمحمد سیدعباس زاده، و حسن قلاوندی، “بررسی نگرش دبیران به جو سازمانی و رابطه آن با روحیه دبیران در دبیرستان های دخترانه،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 1، no. 2-3، pp. 89–110، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا