مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چاره اندیشی برای «مساله نابودی انتخاب» در برنامه درسی پست مدرنیسم

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 73

چکیده

 مساله انتخاب دانش ارزشمند, که در گذشته بر واقعی بودن و عینی بودن متکی بود, در برنامه درسی پست مدرنیسم نقطه قابل اتکایی ندارد و حول هیچ مرکزی نمی گردد. به طور بنیادی تر در حوزه برنامه درسی پست مدرن می توان از جانشینی اصطلاح «داوری» به جای «انتخاب» دانش ارزشمند سخن گفت. استدلال این است که عصر انتخاب برنامه های درسی با گسترش نامحدود دانش, افسانه ای شدن علم, تعبیری و تفسیری شدن حقیقت, حاکمیت پول و قدرت و معرفی زبان به عنوان ناخودآگاه به نابودی نزدیک شده است. چنین استدلالی در حوزه تعلیم و تربیت بسیار وسوسه کننده, اما نادرست است. زیرا نابودی انتخاب در برنامه درسی خود با غایت تعلیم و تربیت در تعارض است و تعلیم و تربیت بدون انتخاب و جهت گیری, تقریبا از معنا تهی شده یا حداقل به آنارشی منتهی می شود. هر چند برای متخصصان برنامه های درسی بسی ساده تر است که در مقام داوری برنامه های درسی انجام وظیفه کنند و سختی های فراوان انتخاب دانش ارزشمند را واگذارند. منظور از انتخاب اخلاقی برنامه های درسی, انتخابی است که هماهنگی انسان با غایت های نسل بشر, مانند صلح پایدار, حفظ محیط زیست و همزیستی مسالمت آمیز را باعث شود. در این مقاله تعارض موجود بین فراروایت های پست مدرنیستی و غایت های اخلاقی بزرگ تحلیل می شود. راه حل پیشنهاد شده در این مطالعه این است که با رجوع به غایت های اخلاقی بزرگ مانند صلح پایدار, حفظ محیط زیست و عدالت جهانی, که غایت نسل بشر محسوب می شوند, بتوان راه حلی برای رشد و تعالی بشری از مسیر آموزش و پرورش گشود. و به غایت های بزرگ بشری (و نه منطقه ای و محلی) نباید, به عنوان فراروایت های بزرگ در برنامه درسی پست مدرن, حمله شود. در اینجا نوعی مسوولیت اخلاقی برای مربیان و متخصصان برنامه درسی در تعهد به غایت های اخلاقی و جهان شمول احساس می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قادری، مصطفی. (1389). چاره اندیشی برای «مساله نابودی انتخاب» در برنامه درسی پست مدرنیسم. اندیشه های نوین تربیتی، 6(2)، 53-73. SID. https://sid.ir/paper/86757/fa

    Vancouver: کپی

    قادری مصطفی. چاره اندیشی برای «مساله نابودی انتخاب» در برنامه درسی پست مدرنیسم. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1389؛6(2):53-73. Available from: https://sid.ir/paper/86757/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی قادری، “چاره اندیشی برای «مساله نابودی انتخاب» در برنامه درسی پست مدرنیسم،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 6، no. 2، pp. 53–73، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86757/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button