Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,363
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 157

چکیده

 نوجوانی مرحله ای از تحول است که احتمال بروز رفتارهایی مانند رفتارهای پرخاشگرانه, اعتیادپذیری, و خودکشی در آن وجود دارد, مهارت خودآگاهی می تواند بسیاری از این مشکلات را در نوجوانان به حداقل برساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه, اعتیادپذیری, و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانش آموز شهرستان خشکبیجار که نمرات بالایی در رفتارهای پرخاشگری, اعتیادپذیری, و خودکشی داشتند برحسب شرایط ورود به پژوهش به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 20 نفر). پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992), اعتیادپذیری وید و همکاران (1992), و خودکشی بک و همکاران (1979) برای هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون و پس آزمون اجرا شد. آموزش مهارت های خودآگاهی به مدت 11 جلسه 60 دقیقه ای برای گروه آزمایش انجام شد درحالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند و در پایان برای هر گروه پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت های خودآگاهی سبب کاهش پرخاشگری (001/0>p) و خودکشی (01/0>p) در دانش آموزان می شود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت های خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانش آموزان نشد (01/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین خانزاده، عباسعلی، ملکی منش، آرزو، طاهر، محبوبه، و مجرد، آرزو. (1397). تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه, اعتیادپذیری, و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی. اندیشه های نوین تربیتی، 14(1 )، 135-157. SID. https://sid.ir/paper/86766/fa

    Vancouver: کپی

    حسین خانزاده عباسعلی، ملکی منش آرزو، طاهر محبوبه، مجرد آرزو. تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه, اعتیادپذیری, و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1397؛14(1 ):135-157. Available from: https://sid.ir/paper/86766/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی حسین خانزاده، آرزو ملکی منش، محبوبه طاهر، و آرزو مجرد، “تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه, اعتیادپذیری, و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 14، no. 1 ، pp. 135–157، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86766/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا