مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط عامل های شخصیت بر سازمان دهی مطالعه، استرس و فشار زمانی با میانجی گری راهبرد مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف از این پژوهش, ارتباط عامل های شخصیت بر سازمان دهی مطالعه, استرس و فشار زمانی با تمرکز بر راهبرد مقابله ای (مقابله برنامه ریزی شده و عقب نشینی ذهنی) در دوران استرس زای ورود به دانشگاه فرض شده است. این پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی (مدل یابی معادلات ساختاری) بود, جامعه آماری دانشجویان ورودی جدید دانشگاه شهیدباهنر کرمان بود. با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای, تعداد 273 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار شامل مقیاس های 5عامل شخصیت BFI (گلدبرگ, 1999), مهارت مقابله ای COPE (کارور, شییر و وینتراب, 1989) و یادگیری دانشجویی CLEI (کیم, نیوتن, دونی و بنتون, 2010) بودند. تحلیل داده ها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل: مدل های اندازه گیری (آلفا کرونباخ, پایایی مرکب, روایی همگرا و واگرا) و مدل ساختاری (معناداری مسیر و ضریب تعیین, شاخص پیش بینی مدل و نیکوی برازش) است. جهت ارزیابی فرضیه مورد استفاده قرارگرفت. یافته های پژوهش نشان داد وظیفه گرایی و گشودگی درتجربه با مقابله برنامه ریزی ارتباط مستقیم و مثبت (01/0>p) دارد؛ اما با عقب نشینی ذهنی ارتباط مستقیم و منفی (01/0>p) دارد. همچنین ارتباط وظیفه گرایی و گشودگی درتجربه با سازمان دهی مطالعه به واسطه میانجی گری مقابله برنامه ریزی غیرمستقیم و مثبت (05/0>p) است؛ اما با استرس به واسطه میانجی گری عقب نشینی ذهنی ارتباط غیرمستقیم و منفی (05/0>p) دارد. همچنین روان نژندگرایی با عقب نشینی ذهنی ارتباط مثبت (01/0>p) دارد اما با مقابله برنامه ریزی ارتباط معنی داری وجود ندارد. نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مقابله برنامه ریزی و عقب نشینی ذهنی با تمرکز به صفات شخصیتی دانشجویان منجر به سازمان دهی مطالعه یا استرس و فشار زمانی می شود. این مطالعه بر اهمیت توسعه راهبردهای مقابله ای که می تواند به عنوان سرمشقی موثر در یادگیری یا استرس تحصیلی درنظر گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبائی، سیدسجاد، دانشمند، بدرالسادات، عظیمی، زهرا، و جهانگرد، حمیده. (1398). ارتباط عامل های شخصیت بر سازمان دهی مطالعه, استرس و فشار زمانی با میانجی گری راهبرد مقابله ای. اندیشه های نوین تربیتی، 15(2 )، 71-98. SID. https://sid.ir/paper/86821/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبائی سیدسجاد، دانشمند بدرالسادات، عظیمی زهرا، جهانگرد حمیده. ارتباط عامل های شخصیت بر سازمان دهی مطالعه, استرس و فشار زمانی با میانجی گری راهبرد مقابله ای. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1398؛15(2 ):71-98. Available from: https://sid.ir/paper/86821/fa

    IEEE: کپی

    سیدسجاد طباطبائی، بدرالسادات دانشمند، زهرا عظیمی، و حمیده جهانگرد، “ارتباط عامل های شخصیت بر سازمان دهی مطالعه, استرس و فشار زمانی با میانجی گری راهبرد مقابله ای،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 15، no. 2 ، pp. 71–98، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button