مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

469
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای «به روش آمیخته»

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 228

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف طراحی الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای به روش تحقیق آمیخته (کیفی-کمی) انجام یافت. در بخش کیفی 20 نفر از صاحب نظران آموزش عالی, مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای و مدیران صنایع, به روش نمونه گیری هدفمند موارد مطلوب انتخاب شدند, با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام یافت. مصاحبه ها با روش تحلیل محتوای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت, نتایج حاصل از آن در قالب الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی با 17 مولفه و 63 خرده مولفه استخراج گردید. در بخش کمی, برای اعتبارسنجی الگوی طراحی شده, پرسش نامه ای براساس خرده مولفه های این الگو طراحی شد, روایی این پرسشنامه توسط صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن به وسیله آلفای کرون باخ 95/0 محاسبه گردید. این پرسش نامه در اختیار 233 نفر از اساتید, کارکنان و مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان نمونه آماری بخش کمی قرار گرفت. داده های گردآوری شده از طریق پرسش نامه, با روش تحلیل عاملی و نرم افزار "Amos" تجزیه و تحلیل شد, با انجام تحلیل عاملی, الگوی طراحی شده به 11 مولفه (فرایند یاددهی-یادگیری, اهداف و ساختار, منابع مالی, برنامه آموزشی, استاد, حمایت جامعه, دانش آموختگان, مدیریت, کیفیت تحصیل, پژوهش, کارکنان اداری) و 54 خرده مولفه تعدیل یافت. مقدار شاخص های (80/1=CMIN/DF, 06/0=RMSEA0, 95/0=GFI, 95/0=AGFI, 94/0=NFI, 94/0=RFI و 04/0=RMR) نشان داد که الگوی تدوین شده از برازش مطلوبی برخوردار است و این الگو می تواند به عنوان ابزاری معتبر, در ارزشیابی کیفیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای مورد استفاده قرارگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیریان ثمرین، کریم، ثمری، عیسی، نامور، یوسف، و سلیمانی، توران. (1398). طراحی الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای «به روش آمیخته». اندیشه های نوین تربیتی، 15(3 )، 199-228. SID. https://sid.ir/paper/86853/fa

    Vancouver: کپی

    نصیریان ثمرین کریم، ثمری عیسی، نامور یوسف، سلیمانی توران. طراحی الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای «به روش آمیخته». اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1398؛15(3 ):199-228. Available from: https://sid.ir/paper/86853/fa

    IEEE: کپی

    کریم نصیریان ثمرین، عیسی ثمری، یوسف نامور، و توران سلیمانی، “طراحی الگوی ارزشیابی کیفیت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای «به روش آمیخته»،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 15، no. 3 ، pp. 199–228، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86853/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button