مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تحول برنامه های درسی در نظام آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, تبیین سیر تحول برنامه های درسی در نظام آموزش عالی ایران بود. روش پژوهش کیفی از نوع تاریخی است که تلاش نموده با بهره گیری ازمنابع و مستندات در دسترس و مصاحبه با خبرگان حوزه برنامه درسی و حوزه آموزش عالی سیر تحول برنامه های درسی را در پنج بعد به مثابه فرایند, به مثابه نظام, به مثابه رشته تحصیلی, به مثابه حرفه و به مثابه دانش در دوره های عمل گرایی, مذهبی-فرهنگی, تمرکزگرایی, تمرکززدایی, اسلامی سازی, تحول در علوم انسانی با دیدگاهی تحلیلی نشان دهد. حوزه پژوهش کلیه متون, پژوهشهای انجام شده و اسناد مربوط به برنامه های درسی ونتایج حاصل از مصاحبه با مطلعین کلیدی حوزه آموزش عالی و حوزه برنامه درسی بود, ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات واستخراج بند ها مرتبط با موضوع پژوهش, فیش های تحقیق بودند که همه توسط محقق ساخته شدند, سپس داده های گردآوری شده از طریق تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که برنامه درسی در نظام آمروزش عالی تاکنون جهت گیری های متفاوتی را پشت سر گذاشته است. تجربه ایی که از دوره ها برنامه ریزی درسی دانشگاهی قبل و بعد از انقلاب اسلامی حاصل می شود گذار از نظام برنامه ریزی درسی نسبتا مستقل دردوره قبل ازانقلاب به نظام متمرکز افراطی بعد از انقلاب و در دوران فرهنگی-مذهبی وتمرکزگرایی و سر انجام به سمت واگذاری اختیارات نسبی برنا مه درسی در دوره تمرکززدایی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیایی جمالی، سیدمهدی، موسی پور، نعمت اله، فتحی واجارگاه، کورش، و خراسانی، اباصلت. (1397). سیر تحول برنامه های درسی در نظام آموزش عالی ایران. اندیشه های نوین تربیتی، 14(2 )، 41-76. SID. https://sid.ir/paper/86905/fa

    Vancouver: کپی

    کیایی جمالی سیدمهدی، موسی پور نعمت اله، فتحی واجارگاه کورش، خراسانی اباصلت. سیر تحول برنامه های درسی در نظام آموزش عالی ایران. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1397؛14(2 ):41-76. Available from: https://sid.ir/paper/86905/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی کیایی جمالی، نعمت اله موسی پور، کورش فتحی واجارگاه، و اباصلت خراسانی، “سیر تحول برنامه های درسی در نظام آموزش عالی ایران،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 14، no. 2 ، pp. 41–76، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86905/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button