مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

16,377
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 136

چکیده

 ناتوانی یادگیری ریاضیات یکی از اختلالات یادگیری ویژه است که به تاخیر بدون دلیل و معنادار در توانایی حساب مربوط می شود. برای تشخیص این اختلال باید مهارت های ریاضی کودک به طور قابل توجهی زیر سن تقویمی, هوش و عملکرد تحصیلی وی باشد. این اصطلاح اصولا افرادی را که بواسطه معلولیت های دیداری, شنیداری یا حرکتی, همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیت های محیطی, فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده اند, شامل نمی شود. در این پژوهش, ناتوانی یادگیری ریاضیات در بین دانش آموزان دوره ابتدایی بررسی و تاثیر روش آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در آنها مطالعه شده است. در این پژوهش, روش آزمایشی میدانی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه های آزمایشی, گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 70 کلاس (2800 دانش آموز دختر و پسر) دبستان های ناحیه یک آموزش و پرورش شهر تهران بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. همچنین 100 دانش آموز به طور تصادفی ساده برای آزمون فرضیه ها گزینش شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های تشخیصی اختلال ریاضیات, ماتریس های پیشرونده ریون, آزمون ریاضیات و بررسی پرونده تحصیلی دانش آموز استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان اختلال یادگیری ریاضیات 3.6 درصد است. میزان اختلال یادگیری در دانش آموزان پسر نسبت به دختر 3.5) درصد در مقابل 3 درصد) بیشتر است. نتایج حاصل از اجرای سه روش آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی به صورت معنی داری باعث کاهش اختلال یادگیری ریاضیات می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمید، نجمه. (1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی))، 119-136. SID. https://sid.ir/paper/8761/fa

    Vancouver: کپی

    حمید نجمه. بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1385؛13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)):119-136. Available from: https://sid.ir/paper/8761/fa

    IEEE: کپی

    نجمه حمید، “بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 13، no. 2 (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 119–136، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button