مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,217
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول مرتبط با حقوق اساسی دانش آموز در نظام حقوقی ایران

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر استخراج حقوق اساسی دانش آموز در نظام حقوقی ایران است تا با اتکای به آن, وظایف, تعهدات و مسئولیتهای معلمان, مسئولان مدرسه و سایر افراد دست اندرکار تربیت دانش آموزان شناسایی و معرفی شوند. پژوهش حاضر مطالعه ای کیفی است که با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع طبقه بندی استقرایی انجام شده است. مرور نظام مند و تحلیل منابع حقوقی به تدوین مجموعه ای از اصول تحت عنوان اصول حقوق دانش آموز در نظام حقوقی ایران منجر شده است. این اصول استخراج شده چهاردهگانه بر اساس میزان استناد در منابع قانونی مورد مطالعه در سه دسته تصریح شده در قوانین رسمی (مشتمل بر دسترسی به آموزش رایگان, تسهیلات تربیت بدنی و برخورداری از آموزش عالی), تایید شده در قوانین رسمی (مشتمل بر تامین اجتماعی, آزادی انتخاب نوع و شیوه آموزش, ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی, آموزش به زبان مادری, امنیت تحصیلی, برخورداری از حقوق مساوی و آزادی فعالیتهای سیاسی و اجتماعی-فرهنگی) و تصریح شده در قوانین آموزش و پرورش (مشتمل بر پرورش خلاقیتهای هنری, ارتقای امکانات و فرصتهای مناسب اوقات فراغت, هدایت و راهنمایی تحصیلی و تسهیل شرایط آموزش کودکان با نیازهای ویژه) طبقه بندی شده اند. پیشنهاد می شود در مطالعات آینده الگوی مفهومی استخراج شده از نگاه صاحب نظران و متخصصان حقوقی و تربیتی مورد واکاوی قرار بگیرد و با اعمال نظرات آنان تعدیل و اصلاح شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی فر، رسول، و نوری، علی. (1398). اصول مرتبط با حقوق اساسی دانش آموز در نظام حقوقی ایران. تعلیم و تربیت، 35(4 (پیاپی 140) )، 87-106. SID. https://sid.ir/paper/87650/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی فر رسول، نوری علی. اصول مرتبط با حقوق اساسی دانش آموز در نظام حقوقی ایران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(4 (پیاپی 140) ):87-106. Available from: https://sid.ir/paper/87650/fa

    IEEE: کپی

    رسول احمدی فر، و علی نوری، “اصول مرتبط با حقوق اساسی دانش آموز در نظام حقوقی ایران،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 4 (پیاپی 140) ، pp. 87–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87650/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button