مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 173

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیلی-اسنادی است. جامعه آماری پژوهش مجموعه کتابها, مقالات, پایان نامه ها و پژوهشهای حوزه نظام تربیت معلم ایران است که در چهل سال اخیر نگارش شده اند. برخی از منابع به شکل هدفمند به عنوان نمونه مورد استفاده قرارگرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش در دو بُعد قابل جمع بندی است. از یک بعد, با تأسیس دارالفنون و ترجمه آثار و منابع علمی معتبر اروپایی و اعزام محصلان به اروپا, شرایط برای شکل گیری نظام برنامه درسی تربیت معلم و بهره گیری از منابع علمی و تجربیات جوامع دیگر در تعلیم و تربیت فراهم شد و همگام با تأسیس مراکز متعدد تربیت معلم و تدوین ضوابط و شرایط حاکم بر آنها, برنامه درسی تربیت معلم علاوه بر آنکه تحت تأثیر عوامل گوناگون مانند ساختار سیاسی, اداری, تألیف کتابهای درسی, تأسیس شورای عالی معارف, تأسیس سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی و دانشگاه تهران قرار گرفته بود, از نظر عناوین درسی, به ویژه دروس تربیتی دچار تغییراتی شد. از بُعد دوم, در برنامه درسی تربیت معلم کنونی, بر اساس واقعیتهای عینی, نسبت به تغییر نگرش و تفکر در مشارکت مؤسسات آموزش عالی در تدوین و اجرای برنامه درسی تربیت معلم تلاش شد و برای ترسیم چشم انداز مناسب با رویکرد تعاملی و پژوهش-محوری, به بازتعریف معلم اثربخش و پژوهنده بر اساس شاخصها و مؤلفه های ملی و بین المللی در برنامه درسی تربیت معلم اقدام شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عصاره، علیرضا، بهاری بیگ باغلو، حسین، و عربی جونقانی، احمد. (1398). بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران. تعلیم و تربیت، 35(2 (پیاپی 138) )، 151-173. SID. https://sid.ir/paper/87675/fa

    Vancouver: کپی

    عصاره علیرضا، بهاری بیگ باغلو حسین، عربی جونقانی احمد. بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(2 (پیاپی 138) ):151-173. Available from: https://sid.ir/paper/87675/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا عصاره، حسین بهاری بیگ باغلو، و احمد عربی جونقانی، “بررسی سیر تحول برنامه درسی تربیت معلم در ایران،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 2 (پیاپی 138) ، pp. 151–173، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87675/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button