مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,009
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صد سال تربیت معلم در ایران: فرصتها، تهدیدها و چشم انداز آینده

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 106

چکیده

 بررسی تاریخ آموزش و پرورش ایران نشان می دهد که تربیت معلمان در ایران سابقه ای طولانی دارد. تربیت معلم در راستای تغییر نظام آموزش و پرورش به سبک جدید از سال 1297 شمسی آغاز شده است و سابقه آن به صورت رسمی تا سال 1397, به صد سال می رسد. اولین مرکز تربیت معلم در ایران, تحت عنوان دارالمعلمین برای مردان و دارالمعلمات برای زنان, در سال 1297 شمسی تأسیس شد و از نظر ساختاری, برنامه های درسی و مقررات مصوب, تغییرات و تحولات بسیار در آن صورت گرفته است. بر اساس اسناد منتشر شده, 42 نوع مرکز تربیت معلم برای تربیت و تأمین مربیان, آموزگاران, دبیران, هنرآموزان, مشاوران, راهنمایان تعلیماتی و مدیران مدارس, با نامهای گوناگون دایر شده است که از آن میان می توان به دارالمعلمین مرکزی, دانشسراهای مقدماتی, دانشسراهای عالی و دانشگاه تربیت معلم, مرکز تربیت معلم روستایی, عشایری, استثنایی و دانشسراهای راهنمایی, دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد. بررسی تاریخی حاکی از آن است که با تغییر وزرا و مقامات وزارت معارف, فرهنگ و آموزش و پرورش مراکز تربیت معلم یاد شده در زمانهایی گسترش یا تعطیل و یا تجمیع شده است. در این مقاله, با بهره گیری از اسناد موجود و یافته های پژوهشی مربوط, تاریخ تربیت معلم در ایران در شش بخش بررسی شده است. این شش بخش شامل «اهمیت معلمی و تربیت معلم», «پیشینه مراکز تربیت معلم», «سیر تاریخی و تکوینی تربیت معلم», «مطالعات, تحولات و رویکردهای گوناگون», «تربیت معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام تربیت و تأمین معلمان» و «فرصتها و تهدیدها و چشم انداز آینده» است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صافی، احمد. (1398). صد سال تربیت معلم در ایران: فرصتها, تهدیدها و چشم انداز آینده. تعلیم و تربیت، 35(2 (پیاپی 138) )، 83-106. SID. https://sid.ir/paper/87677/fa

    Vancouver: کپی

    صافی احمد. صد سال تربیت معلم در ایران: فرصتها, تهدیدها و چشم انداز آینده. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(2 (پیاپی 138) ):83-106. Available from: https://sid.ir/paper/87677/fa

    IEEE: کپی

    احمد صافی، “صد سال تربیت معلم در ایران: فرصتها, تهدیدها و چشم انداز آینده،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 2 (پیاپی 138) ، pp. 83–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87677/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button