Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,260
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

892
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر کثرت گرایی بنیادی لیوتار و پیامدهای آن برای تعلیم و تربیت

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 77

چکیده

 در این مقاله استدلال شده است که لیوتار با تاکید بر کثرت گرایی و قیاس ناپذیری بنیادی بازیهای زبانی, امکان هر گونه داروی میان داعیان حقیقت را منتفی می کند. اگر محور یا نقطه اتکایی عقلانی, چون داوری مبتنی بر شواهد, برای نظم بخشی, انتخاب و تصمیم وجود نمی داشت, جهان, ترکیبی گیج کننده از واقعیات متکثر می بود. آنچه لیوتار آن را در عقل, «شوق به امر ناشناخته» می نامد, بدون برخورداری از «قدرت داوری», به سرگردانی عقل منجر خواهد شد. در این مقاله با اتخاذ موضعی حقیقت گرا, در جهت امکان دستیابی به «عدالت», از طریق استحکام بخشیدن به مبانی انتخاب و تصمیم, استدلال شده است و از این طریق, بر تقریر اصولی در جهت تقویت رکن داوری, به موازات رکن شناختی, تاکید شده است. در بعد تعلیم و تربیت, نقش و مسوولیت مدارس در ترغیب ابتکار و ایجاد بصیرت, به جای تمرکز بر سازگاری و انطباق با شرایط, مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آل حسینی، فرشته، و باقری، خسرو. (1386). تاملی بر کثرت گرایی بنیادی لیوتار و پیامدهای آن برای تعلیم و تربیت. تعلیم و تربیت، 23(4 (مسلسل 92))، 53-77. SID. https://sid.ir/paper/87680/fa

    Vancouver: کپی

    آل حسینی فرشته، باقری خسرو. تاملی بر کثرت گرایی بنیادی لیوتار و پیامدهای آن برای تعلیم و تربیت. تعلیم و تربیت[Internet]. 1386؛23(4 (مسلسل 92)):53-77. Available from: https://sid.ir/paper/87680/fa

    IEEE: کپی

    فرشته آل حسینی، و خسرو باقری، “تاملی بر کثرت گرایی بنیادی لیوتار و پیامدهای آن برای تعلیم و تربیت،” تعلیم و تربیت، vol. 23، no. 4 (مسلسل 92)، pp. 53–77، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87680/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا