مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,114
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر راهبردهای سازماندهی، علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردن بر یادگیری مطالب

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 137

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی تاثیر آموزش راهبردهای علامت گذاری و حاشیه نویسی, سازماندهی و خلاصه کردن بر یادگیری دانش آموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهرستان کوچصفهان بوده است. به منظور دستیابی به این هدف از میان کلاس های موجود, چهار کلاس (جمعا 136 دانش آموز) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند, سپس با استفاده از جایگزینی تصادفی, سه کلاس به گروه آزمایشی و یک کلاس به گروه گواه اختصاص یافتند. برای تعیین این که هر یک از گروه های آزمایشی, تحت آموزش کدام یک از راهبردهای یادگیری قرار گیرند از شیوه انتخاب ساده استفاده شد. پس از آن به هر یک از گروه های آزمایشی, طی هفت جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه راهبردهای یادگیری آموزش داده شد (گروه گواه در طول این مدت هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد.) در این مرحله دو متن 1900 و 950 کلمه ای که از مجله های پیوند و رشد انتخاب شده بود, در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت. از متن نخست آزمونی شامل 40 پرسش چهار گزینه ای و از متن دوم آزمودنی شامل 42 پرسش چهار گزینه ای استخراج شد. آزمون نخست پیش از آموزش راهبردهای یادگیری روی هر چهار گروه اجرا شد تا از همسانی گروه ها اطمینان حاصل گردد. از آزمون دوم به عنوان پس آزمون و به منظور مشخص کردن تاثیر متغیر مستقل بر گروه ها استفاده شد. داده های پس آزمون به کمک تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل تاثیر سه روش آزمایشی را بر سطح یادگیری دانش آموزان گروه های آزمایشی مورد تایید قرار داد, اما فرضیه مربوط به تفاوت میان راهبردهای یادگیری از نظر افزایش سطح یادگیری دانش آموزان مورد تایید قرار نگرفت. بر اساس این نتایج می توان استدلال کرد که هر یک از روش های نشانه گذاری و حاشیه نویسی, سازماندهی و خلاصه کردن در پیشبرد یادگیری دانش آموزان موثر واقع می شود. از نظر کاربردی می توان نتیجه گرفت که هر یک از روش های مورد بررسی در این پژوهش را می توان به عنوان وسیله ای برای افزایش سطح توانایی مطالعه و یادگیری دانش آموزان مورد استفاده قرار داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی مشهور، مریم، و سیف، علی اکبر. (1385). تاثیر راهبردهای سازماندهی, علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردن بر یادگیری مطالب. تعلیم و تربیت، 22(2 (مسلسل 86))، 125-137. SID. https://sid.ir/paper/87686/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی مشهور مریم، سیف علی اکبر. تاثیر راهبردهای سازماندهی, علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردن بر یادگیری مطالب. تعلیم و تربیت[Internet]. 1385؛22(2 (مسلسل 86)):125-137. Available from: https://sid.ir/paper/87686/fa

    IEEE: کپی

    مریم یوسفی مشهور، و علی اکبر سیف، “تاثیر راهبردهای سازماندهی, علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردن بر یادگیری مطالب،” تعلیم و تربیت، vol. 22، no. 2 (مسلسل 86)، pp. 125–137، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87686/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button