مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 120

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل کتابهای درسی دین و زندگی پایه ی دوم و سوم دوره ی متوسطه دوم با تاکید بر میزان توجه به شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه پژوهش, کتابهای دین و زندگی دوره ی متوسطه در سال تحصیلی 95-1394 بود که به صورت هدفمند کتابهای دین و زندگی پایه ی دوم و سوم دوره ی متوسطه به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها, نمون برگ تحلیل محتوای کتابهای درسی بر مبنای شاخصهای تربیتی مندرج در برنامه درسی ملی بود. برای استخراج اطلاعات, از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد: 1. کتابهای دین و زندگی 2 و 3 دوره ی متوسطه دوم, بر اساس سه مضمون کلی شناخت و معرفت, گرایشها و تمایلات, و عمل و رفتار, منطبق با برنامه درسی ملی نگاشته شده است. 2. تعداد کل مؤلفه های مفهومی کتابهای دین و زندگی پایه ی دوم و سوم در مجموع 709 فراوانی بود که از این تعداد پایه ی دوم 313 و پایه ی سوم 396 فراوانی را به خود اختصاص داده بودند. 3. از مجموع مؤلفه های مفهومی کتابهای بررسی شده, بیشترین توجه مربوط به مؤلفه های محور شناخت و معرفت با 425 فراوانی و کمترین توجه مربوط به مؤلفه های محور گرایشها و تمایلات با 87 فراوانی بود. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که اهتمام ویژه ی مؤلفان کتاب دین و زندگی, افزایش شناخت افراد نسبت به اصول اساسی و فروع دین است و به بحث گرایشها و تمایلات و عمل به فرامین, توجه چندانی نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدی، فاطمه، منادی، مرتضی، خادمی، ملوک، و کیامنش، علیرضا. (1397). تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی. تعلیم و تربیت، 34(3 (پیاپی 135) )، 101-120. SID. https://sid.ir/paper/87692/fa

    Vancouver: کپی

    عابدی فاطمه، منادی مرتضی، خادمی ملوک، کیامنش علیرضا. تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(3 (پیاپی 135) ):101-120. Available from: https://sid.ir/paper/87692/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عابدی، مرتضی منادی، ملوک خادمی، و علیرضا کیامنش، “تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 3 (پیاپی 135) ، pp. 101–120، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87692/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button