Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,056
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,464
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده های یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 156

چکیده

 در دهه اخیر اجرای ارزشیابی توصیفی, به منزله ی تغییری چشمگیر در نظام آموزشی, توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات بسیاری به منظور ارزیابی موفقیت این طرح نوین انجام گرفته و نتایج متنوع و گاه متضادی در این زمینه گزارش شده است. فراتحلیل حاضر برای دستیابی به نتیجه ای کلی و قضاوتی صحیح درباره میزان اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر سه بازده اساسی یادگیری یعنی بازده های شناختی, عاطفی و اجتماعی انجام گرفته است. جامعه مورد نظر, همه پژوهشهای انجام گرفته از سال 1382 تاکنون است که تأثیر ارزشیابی توصیفی را بر عملکرد دانش آموزان با شاخصهای مختلف سنجیده اند و در پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس اند. پس از ارزیابی پژوهشها براساس معیارهای ورود و خروج, 52 پژوهش انتخاب و با نرم افزارهای CMA2 و SPSS تحلیل شدند. با انجام تحلیل حساسیت به منظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار, 21 اندازه اثر نامتقارن, از مجموع 135 اندازه اثر به دست آمده, حذف و مقادیر اندازه اثر ترکیبی برای 114 اندازه اثر باقیمانده در مدلهای ثابت و تصادفی به ترتیب 558/0 و 505/0 محاسبه شد. معناداری هر دو اندازه اثر حاکی از تأیید اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر بازده های یادگیری است که براساس ملاک کوهن, میزان این تأثیر در هر سه بازده یادگیری متوسط است و از این میان اندازه اثر مربوط به بازده شناختی بیشترین مقدار و بازده عاطفی کمترین مقدار را داراست. همچنین نتایج تحلیل واریانس حاکی از وجود تفاوت معنادار میان اندازه اثر بازده شناختی و عاطفی و بازده شناختی و اجتماعی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عالی، آمنه، و مبارک قمصری، ریحانه. (1397). فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده های یادگیری. تعلیم و تربیت، 34(1 (پیاپی 133) )، 139-156. SID. https://sid.ir/paper/87700/fa

    Vancouver: کپی

    عالی آمنه، مبارک قمصری ریحانه. فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده های یادگیری. تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(1 (پیاپی 133) ):139-156. Available from: https://sid.ir/paper/87700/fa

    IEEE: کپی

    آمنه عالی، و ریحانه مبارک قمصری، “فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده های یادگیری،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 1 (پیاپی 133) ، pp. 139–156، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا