مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

863
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

867
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه حل-محور در مدارس ایران (96-1386)

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 80

چکیده

 در دهه اخیر, متخصصان به بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راه حل-محور در بهبود متغیرهای مختلف مانند خودکارآمدی, سازگاری اجتماعی و انگیزش تحصیلی در حوزه مدرسه پرداخته اند. بسیاری از این مداخلات تغییراتی معنادار را نسبت به گروه کنترل گزارش کرده اند. بااین حال, میزان تاثیر دقیق آنها مشخص نیست. ازاین رو, در پژوهش حاضر به گرد آوری و یکپارچه سازی نتایج حاصل از این مداخلات و محاسبه میزان اثر آنها با به کارگیری الگوی پژوهشی فراتحلیل پرداخته شده است. به این منظور 24 پژوهش اجرا شده در فاصله سالهای 96-1386 در مدارس دوره متوسطه دوم که از لحاظ روش شناسی مورد قبول بوده اند, انتخاب شده و روی آنها فراتحلیل انجام گرفته است. ابزار این پژوهش, نمون برگ فرا تحلیل بود. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان اثربخشی مشاوره گروهی بر مبنای نظریه راه حل-محور 0/8= است که با توجه به جدول کوهن, بالا ارزیابی می شود؛ یعنی شرکت کنندگان در جلسات مشاوره گروهی راه حل-محور (گروه آزمایش) 47% بهبود یافته اند, در حالی که در گروه کنترل تغییری حاصل نشده است. همچنین اندازه اثر مشاوره گروهی راه حل-محور برای مشکلات فردی, میان-فردی و تحصیلی دانش آموزان به ترتیب 0/23, 0/57 و 1/57 محاسبه شده که معادل بهبودی 16/7, 36/6 و 57/5 درصدی نسبت به گروه کنترل است. این یافته ها نشان داد که مشاوره گروهی راه حل-محور در بهبود مشکلات نوجوانان, به ویژه مشکلات تحصیلی آنان از اثربخشی بالایی برخوردار است. بنابراین پیشنهاد می شود این نظریه در برنامه های آموزشی مشاوران مدارس برای حل مسائل روان شناختی و بهبود روابط میان-فردی, به ویژه مسائل تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدیاری، انسیه، و حسینیان، سیمین. (1397). فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه حل-محور در مدارس ایران (96-1386). تعلیم و تربیت، 34(4 (پیاپی 136) )، 65-80. SID. https://sid.ir/paper/87710/fa

    Vancouver: کپی

    محمدیاری انسیه، حسینیان سیمین. فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه حل-محور در مدارس ایران (96-1386). تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(4 (پیاپی 136) ):65-80. Available from: https://sid.ir/paper/87710/fa

    IEEE: کپی

    انسیه محمدیاری، و سیمین حسینیان، “فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه حل-محور در مدارس ایران (96-1386)،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 4 (پیاپی 136) ، pp. 65–80، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button