Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,792
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,089
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 101

چکیده

 برنامه های درسی بستر تمامی ارزشها, انتظارات و نیازهای فردی و اجتماعی است و به همین دلیل تشخیص و شناسایی نیازها و اولویت یابی آنها محوری ترین عنصر در تصمیم گیری های آموزشی محسوب می شود. اهمیت درک مسایل, تقاضاها و احتیاجات آموزشی فراوان بزرگسالان, ضرورت توجه به نیازهای آموزشی این قشر را بیش از پیش آشکار می سازد. در این میان برنامه های آموزش مهارتهای زندگی به بزرگسالان, به دلیل بالا بردن ظرفیتهای روانی- اجتماعی آنان برای مقابله موثر با چالشها و مسایل زندگی روزمره, به شدت مورد توجه نظام های تربیتی قرار گرفته است. متاسفانه به رغم اهمیت موضوع, مطالعات انجام شده در این زمینه در کشور بسیار ناکافی و نارساست. مقاله حاضر بر آن است تا از طریق مطالعات میدانی به شیوه توصیف- پیمایشی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان را شناسایی, سپس آنها را اولویت بندی نماید و با فراهم ساختن اطلاعات صحیح و کافی, گامی موثر در زمینه برنامه ریزی آموزش مهارتهای زندگی به بزرگسالان بردارد. به همین منظور از طریق مطالعات اسنادی در یک رویکرد بین المللی طیفی وسیع از مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان شناسایی شد و در 6 گروه (مهارتهای ذهنی- شناختی, مهارتهای فردی- زیستی, مهارتهای ارتباطات میان فردی, مهارتهای محل کار, مهارتهای زندگی خانوادگی و مهارتهای شهروندی) طبقه بندی شد.سپس با استفاده از نظرات 28 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت, 45 نفر از کارشناسان برنامه ریزی درسی متوسطه نظری و 365 نفر از دانش آموزان بزرگسالان مدارس شبانه تهران با توجه به شرایط و نیازهای بزرگسالان ایرانی اولویت یابی گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق از طریق آزمونهای خی دو, آزمون فریدمن, آزمون t گروههای مستقل, تحلیل واریانس و آزمونهای تبعی صورت گرفت. نتایج تحقیقات نشان داد که همه 6 گروه مهارتهای زندگی تعیین شده از دیدگاه گروههای مورد مطالعه به منزله نیازهای آموزشی بزرگسالان, مهم و اساسی ارزیابی شده اند. در این میان مهارتهای شهروندی و فردی- زیستی بیشترین اولویت را به خود اختصاص داده اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فتحی واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه، و اسفندیاری، توران. (1387). شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس. تعلیم و تربیت، 24(1 (مسلسل 93))، 69-101. SID. https://sid.ir/paper/87729/fa

Vancouver: کپی

فتحی واجارگاه کوروش، عارفی محبوبه، اسفندیاری توران. شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(1 (مسلسل 93)):69-101. Available from: https://sid.ir/paper/87729/fa

IEEE: کپی

کوروش فتحی واجارگاه، محبوبه عارفی، و توران اسفندیاری، “شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 1 (مسلسل 93)، pp. 69–101، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87729/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا