مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفه ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 82

چکیده

 در ذیل هدف عملیاتی شماره 11 سند تحول بنیادین, راهکار 4-11, ناظر به ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگیهای اخلاقی, اعتقادی, انقلابی, حرفه ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی است. با هدف تعیین شایستگیهای معطوف به هویت حرفه ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش, این پژوهش آمیخته در صدد پاسخگویی به این پرسش بوده است که شایستگیهای مورد انتظار اسناد تحولی از معلم و نیز مولفه های آن شایستگیها چیست؟ در بخش نخست پژوهش که ماهیتی کیفی داشت, از روش های اسنادی و کتابخانه ای, تحلیل مفهومی, تلفیقی, گروه خبرگان و در بخش دوم, بیشتر از روش های کمی بهره گرفته شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش, چهارده نفر از صاحب نظران و سیاستگذاران حوزه معلم و تربیت معلم بودند که با معیار آشنایی با اسناد تحولی, به صورت هدفمند انتخاب شده اند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های کمی که با استفاده از روش های آمار توصیفی و غیرپارامتریک انجام شده, نشان داد که از منظر اعضای گروه خبرگان, شایستگیهای تعیین شده با گزاره های مستخرج از اسناد تحولی و نیز مولفه های تعیین شده با شایستگیها, همخوانی و توافق بسیار دارند. به این ترتیب, پس از فرایندی طولانی برای شناسایی و اعتباربخشی شایستگیها و مولفه های ذیل آنها و از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی و داده های کمی, هشت شایستگی حرفه ای معطوف به اخلاق و تعهد حرفه ای, دانش تربیتی و مهارتهای تربیتی به عنوان شایستگیهای حرفه ای مورد انتظار اسناد تحولی آموزش و پرورش شناسایی و سی و شش مولفه ذیل آنها تعیین شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، منیره. (1399). شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفه ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها. تعلیم و تربیت، 36(1 (پیاپی 141) )، 63-82. SID. https://sid.ir/paper/87759/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی منیره. شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفه ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها. تعلیم و تربیت[Internet]. 1399؛36(1 (پیاپی 141) ):63-82. Available from: https://sid.ir/paper/87759/fa

    IEEE: کپی

    منیره رضایی، “شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفه ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها،” تعلیم و تربیت، vol. 36، no. 1 (پیاپی 141) ، pp. 63–82، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87759/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button