مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,012
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,377
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحقق آموزش و پرورش حساس به جنسیت در برنامه ریزی آموزشی دوره آموزشی عمومی

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 174

چکیده

 نهاد آموزش در هر جامعه ای مسوول ایجاد امکانات و فرصت های برابر آموزشی برای همه افراد کشور فارغ از جنس, نژاد, طبقه و قومیت است. وجود فاصله های جنسیتی در دسترسی و بهره مندی از آموزش, بیانگر آن است که بخشی از افراد علیرغم گسترش آموزش در کشورها, همچنان از نابرابری در دسترسی به امکانات و منابع آموزشی رنج می برند. نظام آموزشی حساس به جنسیت می تواند تضمینی برای دسترسی برابر دختران و پسران به آموزش و مشارکت کامل آنان در برنامه های توسعه ای کشورها باشد.مقاله حاضر ضمن شناسایی ویژگی های نظام های آموزشی حساس به جنسیت, با استفاده از پژوهش انجام شده بخشی از فرآیند برنامه ریزی آموزشی در دوره آموزشی عمومی را با رویکرد جنسیتی مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. نتایج بررسی فوق نشان می دهد که نه تنها در فرآیند برنامه ریزی آموزشی, اهداف, اولویت ها, موارد مشخصی در زمینه دستیابی به برابری فرصت و رفع نابرابری های معطوف به جنسیت وجود ندارد, بلکه در برخی موارد کلیشه های جنسیتی نیز مشاهده می شود. ناکافی بودن شاخص های جنسیتی نیز موجب ناتوانی فرایند برنامه ریزی آموزشی در شناسایی فاصله های جنسیتی در بهره مندی از آموزش شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ظهره وند، راضیه. (1385). تحقق آموزش و پرورش حساس به جنسیت در برنامه ریزی آموزشی دوره آموزشی عمومی. تعلیم و تربیت، 22(3 (مسلسل 87) ویژه نامه مسایل آموزش و پرورش دختران)، 147-174. SID. https://sid.ir/paper/87764/fa

Vancouver: کپی

ظهره وند راضیه. تحقق آموزش و پرورش حساس به جنسیت در برنامه ریزی آموزشی دوره آموزشی عمومی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1385؛22(3 (مسلسل 87) ویژه نامه مسایل آموزش و پرورش دختران):147-174. Available from: https://sid.ir/paper/87764/fa

IEEE: کپی

راضیه ظهره وند، “تحقق آموزش و پرورش حساس به جنسیت در برنامه ریزی آموزشی دوره آموزشی عمومی،” تعلیم و تربیت، vol. 22، no. 3 (مسلسل 87) ویژه نامه مسایل آموزش و پرورش دختران، pp. 147–174، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87764/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button