مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

11,414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

6,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل ادراکی سیاست گذاری در آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 130

چکیده

 در دنیای امروز که علم و فناوری با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آید, نهادها و نظام های آموزشی و پرورشی در توسعه علم, فناوری و نوآوری نقش مهمی را به دست آورده اند. مهم ترین چالش سیاست گذاری در آموزش و پرورش در هزاره سوم, سیاست تحول و تبدیل نظام آموزش فعلی به «آموزش و پرورش کارا و اثربخش» است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و توسعه جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارامدی برخوردار هستند. با توجه به اهمیت نظام آموزشی در تربیت انسان ها و پیشرفت جوامع, لزوم اتخاذ بهترین سیاست ها در شرایط مختلف, ضروری است. از این رو در این مقاله با تاکید بر نقش سیاست گذاری آموزشی در توسعه علم و فناوری, با استفاده از دیدگاه نظام مند و در نظر گرفتن تمامی عواملی که بر دروندادها (تعریف سیاست گذاری به عنوان یک وظیفه تدوین انتظارات از سیاست گذاری, ساختار و اختیارات قانونی و نیروی انسانی), فرآیندها (تشخیص, تعریف و تحدید مساله, تدوین راه حل های پیشنهادی, تحلیل راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل, تصویب راه حل یا سیاست اتخاذ شده اجرا, ارزیابی و بازنگری) و بروندادهای سیستم آموزشی (اثربخشی سیاست و فرآیند سیاست گذاری, عدالت آموزشی, اخلاق, نیازها و انتظارات اجتماع, امکان سنجی سیاسی) تاثیر می گذارند, همچنین تعامل میان نظام آموزشی با دیگر نظام ها (اقتصادی, اجتماعی, سیاسی, فرهنگی و غیره) به ارائه مدل ادراکی سیاست گذاری در آموزش و پرورش ایران پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالبی، بهنام، سیدنظری، نیر، و سودی، حورا. (1396). ارائه مدل ادراکی سیاست گذاری در آموزش و پرورش ایران. رهیافت، 27(65 )، 113-130. SID. https://sid.ir/paper/87780/fa

    Vancouver: کپی

    طالبی بهنام، سیدنظری نیر، سودی حورا. ارائه مدل ادراکی سیاست گذاری در آموزش و پرورش ایران. رهیافت[Internet]. 1396؛27(65 ):113-130. Available from: https://sid.ir/paper/87780/fa

    IEEE: کپی

    بهنام طالبی، نیر سیدنظری، و حورا سودی، “ارائه مدل ادراکی سیاست گذاری در آموزش و پرورش ایران،” رهیافت، vol. 27، no. 65 ، pp. 113–130، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87780/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button