مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش فرض های متافیزیکی در تحقیقات روان شناسی و علوم تربیتی (عنوان عربی: دور الفرضیات المیتافیزیقیة فی اعداد بحوث فی حقل التربیة و علم النفس)

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 37

چکیده

 از اوایل قرن بیستم, پژوهش در خصوص نظریه های یادگیری, ادراک, رشد شناختی, هوش, انگیزش و ... آغاز شد. پژوهشگران غربی اثبات گرایی را مبنای معرفت شناختی و روش شناختی پژوهش های خود, در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی قرار دادند. پیش فرض های جدید این پژوهشگران درباره ماهیت انسان, به ارایه تصویری نارسا از رفتار و منش انسان انجامید.مقاله حاضر ضمن تشریح مشکل یاد شده در چند نظریه مطرح در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی پیشنهاد می کند که مبانی هستی شناختی, معرفت شناختی و انسان شناختی این قبیل پژوهش ها ارزیابی و از نتایج آنها, با احتیاط, در جامعه اسلامی استفاده شود. استدلال نویسنده این است که حاکمیت اثبات گرایی مبتنی بر سکولاریسم, در نظام تعلیم و تربیت جامعه اسلامی از تحقق رسالت اصلی این نظام (تامین سعادت انسان ها در دو جهان) جلوگیری می کند. پیشنهاد دیگر مقاله آن است که کوشید تا روش شناسی سازگار با آموزه های دینی ابداع و رهنمودهایی برای هدایت فعالیت های تحقیقاتی پژوهشگران در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی ارایه کرد. :چکیده عربی شهد مطلع القرن العشرین اهتماما باعداد بحوث حول التعلم و الادراک و رفع مستوی التعلم, و الذکاء,  الدافع ... الخ, و قد استند الاباحثون الغربیون الی المذهب الیقینی فی اعداد دراساتهم فی التربیة و علم النفس, و لم یهتم الباحثون بالفرضیات المیتافیزیقیة الخاصة بالسلوک فی اعداد هذه الدراسات. تحاول المقالة الحالیة, و من خلال بیان و تشخیص المشاکل آنقة الذکر فی النظریات الخاصة بالتربیة و علم النفس, تقییم الاسس التکونییة, المعرفتیة و الانسانیة لهذه الابحاث لیتسنی الاستفادة منها و لکن بصورة حذرة. تقدم المقالة ادلة تثبت بان هینمة النزعة الیقینیة و التی ترتکز علی اشاعة الاتجاه العلمانی فی نظام التربیة و التعلیم فی المجتمع الاسلامی تمنع تحقیق الرسالة التی یحملها هذا المجتمع (و هی سعادة الانسان فی الدارین). اضافة الی ذلک تقدم المقالة اقتراحات حول وضع منهجیة تنسجم مع التعالیم الدینیة تتضمن ارشادات یمکن للباحثین الاهتداء بها و الاستعانة بها فی اعداد ابحاث فی مجال التربیة و علم النفس.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محسن پور، بهرام. (1388). نقش پیش فرض های متافیزیکی در تحقیقات روان شناسی و علوم تربیتی (عنوان عربی: دور الفرضیات المیتافیزیقیة‌ فی اعداد بحوث فی حقل التربیة و علم النفس). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 15(59)، 23-37. SID. https://sid.ir/paper/88249/fa

    Vancouver: کپی

    محسن پور بهرام. نقش پیش فرض های متافیزیکی در تحقیقات روان شناسی و علوم تربیتی (عنوان عربی: دور الفرضیات المیتافیزیقیة‌ فی اعداد بحوث فی حقل التربیة و علم النفس). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)[Internet]. 1388؛15(59):23-37. Available from: https://sid.ir/paper/88249/fa

    IEEE: کپی

    بهرام محسن پور، “نقش پیش فرض های متافیزیکی در تحقیقات روان شناسی و علوم تربیتی (عنوان عربی: دور الفرضیات المیتافیزیقیة‌ فی اعداد بحوث فی حقل التربیة و علم النفس)،” روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، vol. 15، no. 59، pp. 23–37، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button