مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,310
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه باورهای انگیزشی با رویکردهای یادگیری در میان جمعی از دانشجویان رشته پزشکی و مهندسی دانشگاههای شیراز

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی رابطه باورهای انگیزشی جمعی از دانشجویان دانشگاههای شیراز با رویکردهای یادگیری آنان بود. بدین منظور 183 دانشجوی سال سوم از دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز (61 زن و 123 مرد) با میانگین سنی 22 سال از رشته های پزشکی (89 نفر) و مهندسی برق و مکانیک (94 نفر) به عنوان آزمودنی برگزیده شدند. به منظور سنجش باورهای انگیزشی در 6 مولفه, یعنی خودکارآمدی, ارزش تکلیف, اضطراب امتحان, جهت گیری درونی هدف, جهت گیری بیرونی هدف و باورهای کنترل درباره یادگیری, از "پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری" استفاده به عمل آمد. رویکردهای یادگیری به وسیله «پرسشنامه رویکردهای مطالعه" در سه مولفه, یعنی رویکرد عمیق, سطحی و راهبردی, مورد سنجش قرار گرفت. در پژوهش حاضر, اعتبار سازه ای این پرسشنامه ها به روش تحلیل عاملی با چرخش واریمکس انجام شد و ضرایب آلفای کرونباخ نشان از همسانی درونی مولفه های آنها داشت. رابطه 6 مولفه انگیزشی با هر یک از رویکردهای یادگیری, به طور جداگانه در رشته پزشکی و مهندسی, از طریق تحلیل رگرسیون مرحله ای, مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشانگر آن بود که روابطی پیچیده بین باورهای انگیزشی و رویکردهای یادگیری برقرار است, که الگوی این روابط در میان دانشجویان پزشکی و مهندسی یکسان نمی باشد. این یافته ها با توجه به نتایج مطالعات پیشین و نظریه های مربوط, مورد بحث قرار گرفت و از تلویحات تربیتی آن سخن به میان آمد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیف، دیبا، و خیر، محمد. (1386). رابطه باورهای انگیزشی با رویکردهای یادگیری در میان جمعی از دانشجویان رشته پزشکی و مهندسی دانشگاههای شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 14(1-2 (ویژه نامه روان شناسی))، 57-82. SID. https://sid.ir/paper/8825/fa

Vancouver: کپی

سیف دیبا، خیر محمد. رابطه باورهای انگیزشی با رویکردهای یادگیری در میان جمعی از دانشجویان رشته پزشکی و مهندسی دانشگاههای شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1386؛14(1-2 (ویژه نامه روان شناسی)):57-82. Available from: https://sid.ir/paper/8825/fa

IEEE: کپی

دیبا سیف، و محمد خیر، “رابطه باورهای انگیزشی با رویکردهای یادگیری در میان جمعی از دانشجویان رشته پزشکی و مهندسی دانشگاههای شیراز،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 14، no. 1-2 (ویژه نامه روان شناسی)، pp. 57–82، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8825/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا