مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران از طریق بررسی شاخصهای روان سنجی سوالات امتحانی موجود

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر در درجه نخست بررسی شاخصهای روان سنجی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران بود. همچنین, بررسی استفاده از انواع سوالات امتحانی و مقایسه شیوه های ارزشیابی اساتید دانشکده های مختلف هدف دیگر این تحقیق را تشکیل داد. 109 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه داوطلبانه در این مطالعه شرکت و اوراق امتحانی پایان ترم یکی از دروس خود را جهت بررسی شاخصهای روان سنجی آن ارسال داشتند. سوالات آزمون اساتید به طور انفرادی بررسی و علاوه بر محاسبه ضرایب دشواری, تمیز و پایائی ویژگیهای انفرادی سوالات نیز تحلیل گردید. نتایج این ضرایب و تحلیلها محرمانه و مکتوب همراه با ارائه پیشنهاداتی به اطلاع اساتید داوطلب در تحقیق رسانده شد. بررسی نتایج تحقیق نشان داد اساتید با توجه به نوع درسی که ارائه می دهند, از شیوه های امتحانی یکسانی استفاده نمی کنند. بین ضرایب دشواری, تمیز و پایائی سوالات در مقایسه با ملاکهای مطلوب این ضرایب تفاوت مشاهده گردید. در کل تحلیل اوراق امتحانی اساتید نشان داد که سوالات از ضرایب دشواری بالا و ضرایب تمیز پائین برخوردارند و به این معنی که دانشجویان در پاسخ دادن درست به سوالات آنها مشکل چندانی نداشتند. بر اساس نتایج این تحقیق پیشنهاد می شود دانشگاه یک مرکز آزمون سازی دایر سازد تا از طریق آن اساتید بتوانند نیازهای ارزشیابی خود را در ساختن سوالات امتحانی استاندارد و محاسبه شاخصهای روان سنجی سوالات برطرف نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سپاسی، حسین، و عطاری، یوسفعلی. (1384). بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران از طریق بررسی شاخصهای روان سنجی سوالات امتحانی موجود. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی))، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/8837/fa

Vancouver: کپی

سپاسی حسین، عطاری یوسفعلی. بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران از طریق بررسی شاخصهای روان سنجی سوالات امتحانی موجود. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1384؛12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی)):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/8837/fa

IEEE: کپی

حسین سپاسی، و یوسفعلی عطاری، “بررسی سوالات امتحانی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران از طریق بررسی شاخصهای روان سنجی سوالات امتحانی موجود،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 12، no. 4 (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 1–20، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8837/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button