مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,150
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,272
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 146

کلیدواژه

پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان)Q4

چکیده

 یکی از مهم ترین برنامه هایی که در نظامهای آموزشی اجرا می شود, «برنامه درسی پنهان» است. مطالعات و تحقیقات فراوانی در کشورهای مختلف در این زمینه صورت گرفته است. منابع سازمان یافته و تخصصی حوزه برنامه درسی و نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که «محیط اجتماعی مدرسه» مهم ترین عامل شکل گیری برنامه درسی پنهان است. لیکن در کشور ما تاکنون تلاشی برای مستندسازی برنامه درسی پنهان ناشی از محیط اجتماعی مدرسه صورت نگرفته است. تحقیق حاضر در صدد آشکارسازی پیامدها یا آثار قصد نشده ناشی از محیط اجتماعی مدرسه در نگرشهای دانش آموزان مدارس دوره متوسطه و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش کمی و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته, جو اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان مورد سنجش و شناسایی قرار گرفت. از میان نواحی آموزش و پرورش, سه ناحیه که از نظر موقعیت اقتصادی - اجتماعی در حد پایین, متوسط و بالا بودند, شناسایی و از هر ناحیه 4 مدرسه پسرانه و دخترانه انتخاب و در هر مدرسه به 30 الی 35 نفر دانش آموز که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, پرسشنامه داده شد. پس از تجزیه و تحلیل نتایج پرسشنامه ها با به کارگیری «رویکرد افتراقی» مدارس به دو طیف, «مدارس دارای جو باز» و «مدارس دارای جو بسته» تقسیم گردید. برای بررسی و تبیین پیامدهای قصد نشده و پاسخ گویی به سوالات و فرضیه های تحقیق از روش «تحقیق کیفی» که موثرترین روش برای کشف ابعاد مختلف برنامه درسی پنهان است استفاده شد. بدین منظور از هر مدرسه 5 الی 6 نفر به صورت گزینشی انتخاب شده, مورد مصاحبه و مشاهده قرار گرفتند. پس از آن اظهار نظرهای دانش آموزان و مشاهدات, تجزیه و تحلیل و پیامدهای پنهان ناشی از محیط اجتماعی مدارس باز و بسته مورد شناسایی و مقایسه قرار گرفت. سپس با شناسایی عوامل اصلی تاثیرگذار در شکل گیری پیامدهای پنهان و با استفاده از منابع و نظریه های علمی حوزه برنامه درسی و سایر یافته های تحقیقاتی, راهکارهایی برای مقابله با پیامدهای منفی ارائه شده است. برای اعتباربخشی و تایید راهکارها, از نظریات جمعی از متخصصان و صاحب نظران تعلیم و تربیت در سطح کشور نیز استفاده شده است. عمده ترین پیامدهای قصد نشده مدارسی که از جو اجتماعی بسته تری برخوردارند, عبارتند از: (1 افزایش روحیه اطاعت, تقلید و پیروی محض و کاهش روحیه تفکر انتقادی و برخورد نقادانه با موضوعات و مباحث علمی. (2 تقویت تمایل دانش آموزان به انجام فعالیتهای یادگیری به صورت انفرادی و نگرش منفی آنان نسبت به فعالیتهای گروهی. (3 کاهش میزان اعتماد و عزت نفس دانش آموزان و تقویت احساس خودپنداری منفی در آنان. (4 روحیه اطاعت و انقیاد و تمایل به انجام فعالیتها و تکالیف یادگیری به صورت انفرادی در دانش آموزان مدارس پسرانه بیش از دانش آموزان مدارس دخترانه بوده است. (5 میزان کاهش عزت نفس در دانش آموزان مدارس دخترانه بیش از دانش آموزان مدارس پسرانه بوده است. در مدارسی که دارای جو باز بودند میزان کاهش عزت نفس تقریبا مشابه بوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علیخانی، محمدحسین، و مهرمحمدی، محمود. (1384). بررسی پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی))، 121-146. SID. https://sid.ir/paper/8838/fa

Vancouver: کپی

علیخانی محمدحسین، مهرمحمدی محمود. بررسی پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1384؛12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی)):121-146. Available from: https://sid.ir/paper/8838/fa

IEEE: کپی

محمدحسین علیخانی، و محمود مهرمحمدی، “بررسی پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 12، no. 4 (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 121–146، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8838/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا