مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

33,759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9,642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

12

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 128

چکیده

 مقدمه: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است, مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی, ازدواج, شغل و روابط اجتماعی می باشد.روش کار: پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی, سن و جنسیت در دانشجویان انجام گرفته یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی مشغول به تحصیل در سال 86-85 در دانشگاه آزاد کاشمر و نمونه موردنظر شامل 112 نفر بوده است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد شده هوش هیجانی بار- آن و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین نمره کلی هوش هیجانی و برخی مولفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (P<0.05) وجود دارد. همچنین بین سن با هوش هیجانی در سطح (P<0.05) رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هیجانی با جنسیت, نتایج پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران, در نمره کلی هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود ندارد, اما در دو مولفه آن تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0.05).بحث: به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی, علاوه بر توانایی های شناختی کلی, فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف دست یابد, به معنای دیگر دانشجویان بدون دستیابی به این مولفه ها که هوش هیجانی را می سازند قادر به یادگیری بهینه موضوعات درسی نخواهند بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ثمری، علی اکبر، و طهماسبی، فهیمه. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی، 9(36-35)، 121-128. SID. https://sid.ir/paper/88381/fa

Vancouver: کپی

ثمری علی اکبر، طهماسبی فهیمه. بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1386؛9(36-35):121-128. Available from: https://sid.ir/paper/88381/fa

IEEE: کپی

علی اکبر ثمری، و فهیمه طهماسبی، “بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان،” اصول بهداشت روانی، vol. 9، no. 36-35، pp. 121–128، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88381/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button