مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,472
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سبکهای مدیریت تعارض در دبیرستانهای شهر یزد از دیدگاه مدیران

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 132

چکیده

 انسان در مسیر تکاملی خود,به طور کلی, از وحدت به کثرت رسیده و با حل تعارضهای هوای نفس و وجدان و فطرت خویش و نیز با حل تعارض بین ابعاد وجودی و ارزشهای مادی و معنوی اش, مجددا به وحدت و قرب الهی و کمال خواهد رسید. به همین دلیل, در عرصه مدیریت نیز با حل تعارض میان سبکهای مختلف مدیریت و به خصوص با هماهنگ نمودن اندیشه های "سازمان مداری" می توان اداره سازمان را در جهت نیل به هدفهای آن به گونه ای منطقی و معقول هدایت نمود. این پژوهش بر مبنای نظرسنجی از مدیران مدارس متوسطه شهرستان یزد درباره شیوه های رویارویی آنان با تعارضات سازمانی با توجه به رویه های پنجگانه توماس در سال تحصیلی 81-80 صورت گرفته است. سبکهای مدیریت مورد بررسی در این پژوهش شامل: سبک اجباری و اعمال قدرت, سبک توافقی و نرمش, سبک اجتناب و احتراز, سبک مصالحه و سازش و سبک همکاری و تشریک مساعی می شود.در هر یک از این سبکها مشخص می شود که مدیران برای حل تعارضات سازمانی تا چه میزان نظرهای شخصی خود را اعمال می کنند و تا چه اندازه نظر دیگران را می پذیرند (توماس, 1977). حجم نمونه شامل 60نفر مدیر (30نفر مرد و 30نفر زن) می شود به صورت تصادفی از جامعه آماری به تعداد 102نفر مدیر (53 نفر مرد و 49 نفر زن) انتخاب گردیده اند. نوع این پژوهش میدانی و روش آن توصیفی است که از آزمون Z فیشر و ویرایش یازدهم نرم افزار آماری spss استفاده شده است. در این تحقیق از پرسشنامه ای براساس نظریه توماس و با توجه به سوالاتی که رحیم در سال 1983 در مورد سبکهای توماس تهیه کرده و با در نظر گرفتن پرسشنامه ای که استیفن رابینز در سال 1990 به کار برده است, سی سوال چندگزینه ای مشابه مقیاس لیکرت تهیه و اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رتبه بندی سبکهای مدیریت تعارض دبیرستانهای شهر یزد به ترتیب امتیاز عبارتند از: 1) سبک همکاری و تشریک مساعی (با 23 امتیاز), 2) سبک مصالحه و سازش (با 22 امتیاز), 3) سبک توافقی و نرمش (با 15 امتیاز), 4) روش اجباری و اعمال قدرت (با 13 امتیاز), 5) روش اجتناب و احتراز (با 12 امتیاز), در بخش پیشنهادهای این تحقیق, نتیجه گیری شده که: اولا, مدیران باید اختلاف نظر و عدم توافق را در سازمان نشانه بحران و تخریب ندانند و سعی نمایند با تعدیل و هماهنگ نمودن, آن را در جهت نیل به هدفهای سازمان هدایت نمایند و ثانیا,باید سبک همکاری و تشریک مساعی و به طور کلی مدیریت مشارکتی و با استفاده از روش حل مساله و با همکاری و هماهنگی تمام افراد ذینفع تعارضات سازمانی را حل و فصل نمایند.و سرانجام به فرمایش مولا علی (علیه السلام) از اصل سعه صدر,حلم و بردباری و عدم شتابزدگی در تصمیم گیریها برای حل منطقی و عاقلانة تعارضات سازمانی استفاده نمایند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بهارستان، جلیل. (1383). بررسی سبکهای مدیریت تعارض در دبیرستانهای شهر یزد از دیدگاه مدیران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 11(4-3)، 109-132. SID. https://sid.ir/paper/8841/fa

Vancouver: کپی

بهارستان جلیل. بررسی سبکهای مدیریت تعارض در دبیرستانهای شهر یزد از دیدگاه مدیران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1383؛11(4-3):109-132. Available from: https://sid.ir/paper/8841/fa

IEEE: کپی

جلیل بهارستان، “بررسی سبکهای مدیریت تعارض در دبیرستانهای شهر یزد از دیدگاه مدیران،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 11، no. 4-3، pp. 109–132، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8841/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا