مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,341
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران بخش روان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: پرستاران شاغل در بخش های روان پزشکی سطح بالایی از استرس را در زندگی حرفه ای خود تجربه می کنند, بنابراین استفاده از روش های پیشگیرانه و کارآمد, ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه, تعیین تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران شاغل در بخش روان می باشد.روش کار: نمونه این پژوهش مداخله ای با گروه آزمون و شاهد را 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان روان پزشکی ابن سینای مشهد در بهمن 1391 تشکیل می دادند که تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. ابزار پژوهش, پرسش نامه استرس شغلی کارازاک بود که در سه مرحله قبل از مداخله, یک و دو ماه بعد از مداخله تکمیل شد. کارگاه دو روزه 6 ساعته به فاصله یک هفته برای گروه آزمون اجرا شد. در گروه شاهد نیز طی دو جلسه 6 ساعته به فاصله یک هفته, نشانه ها و اصطلاحات روان پزشکی آموزش داده شد. داده ها با آزمون های مجذور خی, تی, تحلیل واریانس, فریدمن و با نرم افزار SPSS نسخه 11.5 انجام شد.یافته ها: میانگین نمره استرس شغلی کلی گروه آموزش تفکر انتقادی از 92.1±7.6 به 84.8±6.4 در یک ماه بعد و 81.5±6.9 در مرحله پی گیری دو ماه بعد از مداخله تغییر یافته که به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد است (P<0.001). درگروه شاهد نیز میانگین نمره استرس شغلی در مرحله یک ماه و پی گیری دو ماه بعد به طور معنی داری نسبت به مرحله قبل از مداخله افزایش یافت (P<0.001). نتیجه گیری: آموزش تفکرانتقادی می تواند شیوه موثری برای کاهش استرس شغلی باشد, لذا پیشنهاد می شود مورد توجه مدیران قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واقعی، سعید، مشکین یزد، علی، اصغری پور، نگار، و ابراهیم زاده، سعید. (1393). تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران بخش روان پزشکی. اصول بهداشت روانی، 16(1)، 12-17. SID. https://sid.ir/paper/88410/fa

    Vancouver: کپی

    واقعی سعید، مشکین یزد علی، اصغری پور نگار، ابراهیم زاده سعید. تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران بخش روان پزشکی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1393؛16(1):12-17. Available from: https://sid.ir/paper/88410/fa

    IEEE: کپی

    سعید واقعی، علی مشکین یزد، نگار اصغری پور، و سعید ابراهیم زاده، “تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران بخش روان پزشکی،” اصول بهداشت روانی، vol. 16، no. 1، pp. 12–17، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button