Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,730
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,340
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 172 | صفحه پایان 180

چکیده

 مقدمه: در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی (مبتنی بر نظریه انتخاب) بر عزت نفس دانش آموزان مورد سنجش قرار گرفت.روش کار: این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد می باشد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر مشهد در سال تحصیلی 89-1388 بودند که با شیوه نمونه گیری تصادفی 45 نفر انتخاب و در سه گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند و سپس گروه های آزمون به مدت 2 ماه (8جلسه 2 ساعتی) تحت آموزش های شناختی رفتاری و واقعیت درمانی قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت بود که قبل و بعد از آموزش, اجرا گردید. داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه توسط نرم افزار آماری SPSS تحلیل گردید.یافته ها: آموزش گروهی واقعیت درمانی و شناختی رفتاری در مقایسه با گروه شاهد, تاثیر مثبتی بر افزایش عزت نفس (F=16.06 و P<0.00001) داشته اند.نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش گروهی واقعیت درمانی و آموزش گروهی شناختی رفتاری در افزایش عزت نفس موثر می باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرقانی طرقی، ام البنین، جوانبخت، مریم، بیاضی، محمدحسین، صاحبی، علی، وحیدی، شعیب، و دروگر، خدیجه. (1391). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی. اصول بهداشت روانی، 14(2 (پیاپی 54))، 172-180. SID. https://sid.ir/paper/88434/fa

    Vancouver: کپی

    فرقانی طرقی ام البنین، جوانبخت مریم، بیاضی محمدحسین، صاحبی علی، وحیدی شعیب، دروگر خدیجه. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1391؛14(2 (پیاپی 54)):172-180. Available from: https://sid.ir/paper/88434/fa

    IEEE: کپی

    ام البنین فرقانی طرقی، مریم جوانبخت، محمدحسین بیاضی، علی صاحبی، شعیب وحیدی، و خدیجه دروگر، “مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی،” اصول بهداشت روانی، vol. 14، no. 2 (پیاپی 54)، pp. 172–180، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا