Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,097
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,702
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 322 | صفحه پایان 333

چکیده

 مقدمه: این پژوهش جهت مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و بهنجار انجام شد.روش کار:پژوهش مقایسه ای حاضر بر روی تمامی دانش آموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مرکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل می کردند اجرا شد. شصت آزمودنی شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی, به شیوه خوشه چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه کانرز, آزمون قلب ها و گل ها, آزمون سیمون 1 و 2, آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیل گردیدند.یافته ها: نتایج تفاوت معنی داری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان دادند(P<0.00) . کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی نسبت به کودکان دچار ناتوانی در یادگیری, نمرات بالاتری را در حافظه فعال کسب کردند(P<0.05) , اما از نظر بازداری تفاوت معنی داری نداشتند(P>0.05) . کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینه بازداری و حافظه فعال نمرات کمتری کسب کردند (P<0.01).نتیجه گیری: کودکانی که از ناتوانی در یادگیری رنج می برند, در مقایسه با کودکان بهنجار و کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی, اختلال بیشتری در کارکردهای اجرایی دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قمری گیوی، حسین، نریمانی، محمد، و ربیعی، ژاله. (1388). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. اصول بهداشت روانی، 11(4 (پیاپی 44))، 322-333. SID. https://sid.ir/paper/88444/fa

    Vancouver: کپی

    قمری گیوی حسین، نریمانی محمد، ربیعی ژاله. مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1388؛11(4 (پیاپی 44)):322-333. Available from: https://sid.ir/paper/88444/fa

    IEEE: کپی

    حسین قمری گیوی، محمد نریمانی، و ژاله ربیعی، “مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار،” اصول بهداشت روانی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 44)، pp. 322–333، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88444/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا