مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,149
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه مورد - شاهدی سبک های دفاعی و اضطراب حالت - صفت در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب منتشر

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: رابطه بین مکانیسم های دفاعی و اضطراب در متون علمی مطرح می باشد. با توجه به شیوع اختلال اضطراب منتشر (GAD) به ارزیابی سبک های دفاعی و ارتباط آن با اضطراب حالت - صفت در دانشجویان مبتلا به GAD پرداختیم. روش کار: تعداد 30 دانشجوی مبتلا به GAD و 30 دانشجوی غیرمبتلای 27-19 ساله (15 پسر و 15 دختر در هر گروه) که از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همتاسازی شده بودند به روش نمونه گیری در دسترس از بین داوطلبان انتخاب شدند. تمام دانشجویان تحت مصاحبه بالینی ساخت یافته و پرسش نامه سلامت عمومی قرار گرفتند تا معیارهای ورود را داشته باشند. سپس دو گروه به پرسش نامه های سبک دفاعی(DSQ-40) 40-  و اضطراب حالت - صفت اشپیلبرگر (STAI) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی, آزمون های تی مستقل, ضریب همبستگی و تحلیل واریانس دوسویه استفاده شد. یافته ها: به طور معنی داری استفاده از سبک دفاعی پخته در گروه غیرمبتلا بیشتر بود (P<0.032) و مکانیسم های دفاعی شوخی (P<0.048), انکار(P<0.034) , فرونشانی (P<0.035), گسست  (P<0.040)و دلیل تراشی  (P<0.0005)در گروه غیرمبتلا و فرافکنی  (P<0.002)و جسمانی سازی (P<0.001) در گروه مبتلا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته بودند. همبستگی معکوس متوسط و معنی داری بین نمره اضطراب حالت - صفت با نمره سبک دفاعی پخته وجود داشت. همبستگی بین سبک دفاعی ناپخته و اضطراب حالت اندک بود و بین سبک دفاعی نوروتیک و اضطراب حالت - صفت رابطه ای مشاهده نشد. نتیجه گیری: افراد با سطح مطلوب سلامت عمومی و نمره اضطراب حالت - صفت پایین, از سبک دفاعی پخته استفاده می کنند. استفاده دانشجویان سالم از مکانیسم های دفاعی شوخی و فرونشانی نیز این نتیجه گیری را حمایت می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدپوریزدی، احمدرضا، بیرشک، بهروز، فتی، لادن، و دژکام، محمود. (1388). مطالعه مورد - شاهدی سبک های دفاعی و اضطراب حالت - صفت در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب منتشر. اصول بهداشت روانی، 11(1 (پیاپی 41))، 7-14. SID. https://sid.ir/paper/88463/fa

    Vancouver: کپی

    محمدپوریزدی احمدرضا، بیرشک بهروز، فتی لادن، دژکام محمود. مطالعه مورد - شاهدی سبک های دفاعی و اضطراب حالت - صفت در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب منتشر. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1388؛11(1 (پیاپی 41)):7-14. Available from: https://sid.ir/paper/88463/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا محمدپوریزدی، بهروز بیرشک، لادن فتی، و محمود دژکام، “مطالعه مورد - شاهدی سبک های دفاعی و اضطراب حالت - صفت در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب منتشر،” اصول بهداشت روانی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 41)، pp. 7–14، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88463/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button