Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,732
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های فرزندپروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بر سلامت روانی و شیوه های تربیتی آن ها

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 114

چکیده

 مقدمه: اختلالات برونی سازی شده جزو اختلالات دوران کودکی هستند و پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر آموزش رفتاری والدین بر شیوه های تربیتی و سلامت روانی مادران کودکان مبتلا به این اختلالات انجام شده است. روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد است که جامعه آماری آن دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله شهر تبریز بوده اند. 32  نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده که دارای شیوه فرزندپروری ناکارآمد بوده (16 نفر مستبدانه و 16 نفر سهل گیرانه) و نیز در پرسش نامه سلامت عمومی نمره ای برابر یا بالاتر از نقطه برش 23 داشتند, انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از مداخله آموزشی بر روی گروه آزمون شیوه های فرزندپروری و سلامت روانی مادران دو گروه مجددا ارزیابی و نتایج توسط آزمون یومن و یتنی تحلیل گردیدند.یافته ها: مقایسه نتایج نشان داد که شیوه فرزندپروری مستبدانه (02/0=(P و سهل گیرانه (02/0=(P در مادران گروه آزمون کاهش و در مقابل شیوه فرزندپروری مقتدرانه (04/(P=0 افزایش یافته است. هم چنین نمره کلی سلامت روانی, افزایش (000/0= (Pو نمره زیر مقیاس های نشانه های جسمانی (001/(P=0 اضطراب و بی خوابی (02/(P= 0 و افسردگی (01/0=(P در مادران گروه آزمون پس از مداخله به صورت معنی داری کاهش یافت ولی در مورد زیر مقیاس نارساکنش وری اجتماعی تفاوت معنی داری حاصل نشد (14/0=.(Pنتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از موثر بودن آموزش رفتاری والدین در تغییر شیوه های تربیتی و بهبود سلامت روانی مادران کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده است و با آموزش برنامه های تصحیح شیوه فرزندپروری می توان گام موثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلالات برونی سازی شده و بهبود سلامت روانی مادران این کودکان برداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیرامی، منصور. (1388). تاثیر آموزش مهارت های فرزندپروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بر سلامت روانی و شیوه های تربیتی آن ها. اصول بهداشت روانی، 11(2 (پیاپی 42))، 105-114. SID. https://sid.ir/paper/88471/fa

    Vancouver: کپی

    بیرامی منصور. تاثیر آموزش مهارت های فرزندپروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بر سلامت روانی و شیوه های تربیتی آن ها. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1388؛11(2 (پیاپی 42)):105-114. Available from: https://sid.ir/paper/88471/fa

    IEEE: کپی

    منصور بیرامی، “تاثیر آموزش مهارت های فرزندپروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونی سازی شده بر سلامت روانی و شیوه های تربیتی آن ها،” اصول بهداشت روانی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 42)، pp. 105–114، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88471/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا