Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,942
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,357
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

13

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 55

چکیده

 مقدمه: خانواده نظامی اجتماعی است که با برآوردن نیازهای عاطفی, جسمی و فکری اعضایش موجبات تکوین و پرورش شخصیت و سازگاری بعدی آنان را ممکن می سازد. با توجه به این که رفتار اجتماعی در جامعه و خانواده و چگونگی برخورد اعضای آن, می تواند در تفکر و رفتار آن موثر واقع شود, عملکرد خانواده در موقع بروز تضاد و تعارض, وجود استرس, گسستگی روابط و عدم کنترل آن ها می تواند تبعاتی چون عزت نفس پایین, کاهش استقلال, اشکال در تصمیم گیری و اجتماعی شدن را به دنبال داشته باشد. این عوامل مفاهیم ضمنی بی شماری را برای نظریه پردازی, کار آموزشی و مشاوره روانی فراهم می آورد که باید در برنامه ریزی های مداخله و مراقبت سلامت روانی مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر نیز بر آن بوده است تا به هدف کلی طرح یعنی بررسی اثربخشی جلسات آموزش مهارت های زندگی بر متغیرهای سلامت روانی (استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی) دست یابد.مواد و روش ها: در طرح پژوهشی حاضر که از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون یک گروهی است, 15 گروه (244 نفر) آموزش مهارت های زندگی در مراکز دولتی و غیردولتی مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد افراد گروه هایی که دوره آموزشی را کامل کردند بین 7 تا 15 نفر بودند. جلسات آموزش مهارت های زندگی در نیمه دوم سال 1383 و نیمه اول 1384 در مراکز مورد نظر و به صورت هفتگی برگزار شده است. آزمون های مورد استفاده در پژوهش مقیاس استرس خانوادگی کودرون و مقیاس پذیرش اجتماعی کراون و مارلو بوده است که به صورت گروهی اجرا شده است.نتایج: نتایج تحلیل داده های آماری پژوهش با استفاده از آزمون t وابسته برای مقایسه نمرات اخذ شده از آزمون ها در پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که در ارتباط با متغیر استرس خانوادگی شش گروه در سطح کمتر از 0.05 و در ارتباط با متغیر پذیرش اجتماعی چهار گروه در سطح کمتر از 0.05 و دو گروه در سطح کمتر از 0.01 تفاوت معنی داری دارند و آموزش مهارت های زندگی در مجموع موجب بهبود نسبی شاخص های سلامت روانی (استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی) در گروه های شرکت کننده شده است.بحث: با توجه به نتایج پژوهش ضروری است در جهت حفظ سلامت روانی افراد جامعه آموزش مهارت های زندگی به صورت جدی تر و سازمان یافته تر در همه موسسات و سازمان ها به اجرا درآید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ثمری، علی اکبر، و لعلی فاز، احمد. (1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی. اصول بهداشت روانی، 7(26-25)، 47-55. SID. https://sid.ir/paper/88534/fa

    Vancouver: کپی

    ثمری علی اکبر، لعلی فاز احمد. مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1384؛7(26-25):47-55. Available from: https://sid.ir/paper/88534/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر ثمری، و احمد لعلی فاز، “مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی،” اصول بهداشت روانی، vol. 7، no. 26-25، pp. 47–55، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88534/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا