Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,000
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,581
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

12

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: نوجوانان سرمایه های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیطی نسبتا متفاوت با مدارس عادی می باشند. تفاوت دو محیط آموزشی می تواند موجب تقویت یا ایجاد ویژگی های شخصیتی متفاوت در دو گروه دانش آموزان این مدارس شود. پژوهش حاضر برای بررسی تفاوت های احتمالی موجود در ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و عادی طراحی و اجرا گردید.روش کار: نمونه ای مشتمل بر 200 دانش آموز (97 نفر تیزهوشان و 103 نفر عادی) از میان دانش آموزان مقطع سال سوم دبیرستان انتخاب شدند سپس ابعاد شخصیت نمونه ها با استفاده از پرسش نامه NEOPI-R و نیز سطح سلامت روان آنها با به کارگیری پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ-28) مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج: یافته ها نشان داد که دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان در مقایسه با دانش آموزان عادی نمرات نسبتا بالاتری در شاخص باز بودن به تجربه ها (P=0.05) و نمرات پایین تری در شاخص توافق (P=0.012) دارند. به علاوه دختران در مقایسه با پسران نمرات بالاتری در شاخص توافق کسب کرده اند (P=0.001). از طرف دیگر نتایج نشان داد که دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان از سطح سلامت روانی بهتری نسبت به دانش آموزان مدارس عادی برخوردارند (P=0.001) که این تفاوت در نمرات اضطراب (P=0.001) و افسردگی (P=0.001) معنی دار می باشد. به علاوه دختران تیزهوشان از سطح سلامت روانی بهتری نسبت به دختران مدارس عادی برخوردارند (P=0.008) که این تفاوت در سه خرده مقیاس اضطراب (P=0.009), افسردگی (P=0.012), و علایم جسمانی (P=0.005) معنی دار بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد که دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان از نظر برخی از ابعاد شخصیتی و نیز سطح سلامت روان با دانش آموزان عادی متفاوت هستند. شرایط مطلوب محیط آموزشی و نوع برخورد خانواده می تواند در این تفاوت ها نقش داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حق شناس، حسن، چمنی، امیررضا، و فیروزآبادی، علی. (1385). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. اصول بهداشت روانی، 8(30-29)، 57-66. SID. https://sid.ir/paper/88549/fa

Vancouver: کپی

حق شناس حسن، چمنی امیررضا، فیروزآبادی علی. مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1385؛8(30-29):57-66. Available from: https://sid.ir/paper/88549/fa

IEEE: کپی

حسن حق شناس، امیررضا چمنی، و علی فیروزآبادی، “مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی،” اصول بهداشت روانی، vol. 8، no. 30-29، pp. 57–66، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88549/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا