مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر روش های تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفه های خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر

صفحات

 صفحه شروع 221 | صفحه پایان 230

چکیده

 مقدمه: خود پنداره بدنی می تواند تحت تاثیر برنامه های مداخله ای چون ورزش و تمرین بدنی یا برنامه های کاهش وزن قرار گیرد. بنابراین ادراک بیشتر از نحوه شکل گیری و شیوه های تاثیر پذیری آن به وسیله روش های تمرینی مناسب, برای نیل به سلامت روانی و رفتار مطلوب فردی, نقش مهمی را ایفا می کند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر روش های تمرین آیروبیک و یوگا بر مولفه های خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر است.روش کار: تعداد 57 دانشجوی دختر غیر فعال دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه سنی 25-19 سال که تجربه ای در روش های تمرینی منتخب نداشتند, به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی و به تعداد مساوی به سه گروه تجربی آیروبیک, یوگا و شاهد تقسیم شدند. آزمودنی ها در گروه های تجربی, به مدت 10 هفته (2 جلسه در هفته و 60 دقیقه در هر جلسه) در برنامه تمرینی مشخص شرکت کردند, اما آزمودنی های گروه شاهد در این مدت در هیچ برنامه تمرینی سازمان یافته ای شرکت نداشتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه خود توصیفی بدنی در شروع و پایان برنامه تمرین استفاده شد و داده ها از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند.یافته ها: در پایان دوره تمرین, خود پنداره بدنی و مولفه های قدرت و فعالیت بدنی در گروه یوگا نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری بالاتر بود (p<0.05) مولفه هماهنگی نیز در گروه یوگا و آیروبیک به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (p<0.05).نتیجه گیری: بر اساس نتایج فوق تمرینات یوگا در بهبود برخی از مولفه های خود توصیفی بدنی از مزیت نسبی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادیان صراف، نصراله، و امامی، تکتم. (1387). اثر روش های تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفه های خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر. اصول بهداشت روانی، 10(3 (پیاپی 39))، 221-230. SID. https://sid.ir/paper/88580/fa

    Vancouver: کپی

    جوادیان صراف نصراله، امامی تکتم. اثر روش های تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفه های خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1387؛10(3 (پیاپی 39)):221-230. Available from: https://sid.ir/paper/88580/fa

    IEEE: کپی

    نصراله جوادیان صراف، و تکتم امامی، “اثر روش های تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفه های خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر،” اصول بهداشت روانی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 39)، pp. 221–230، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88580/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button