مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان

صفحات

 صفحه شروع 495 | صفحه پایان 516

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از دیدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانه های مدارس استثنائی شیراز در برآوردن این نیازها انجام شده است.روش: در این پژوهش که در آن از روش پیمایشی استفاده شده است, نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کم شنوا از طریق پرسشنامه گردآوری شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس انجام شد.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شیراز شامل: اطلاعات عمومی, منابع اطلاعاتی کمک درسی, و تفریح و سرگرمی می باشد و از نظر معلمان, مناسب ترین شکل تامین منابع اطلاعاتی, کتاب به همراه سی دی یا دی وی دی همراه با زبان اشاره می باشد. از نظر معلمان, منابع اطلاعاتی موجود چندان تاثیری در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا ندارد و دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا قادر به خرید و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود نیستند. 52.2 درصد از معلمان معتقدند که دستگاه های ارتباطی مناسب (تله تکست, چت نوشتاری و ....) برای استفاده دانش آموزان وجود ندارد, و میزان استفاده دانش آموزان از کتابخانه مدرسه بسیار کم است و دانش آموزان از وجود منابع اطلاعاتی در کتابخانه مدرسه خود آگاهی کافی ندارند و کیفیت کتابخانه های مدرسه پایین است.اصالت / ارزش: یافته های این پژوهش می تواند به مسوولان امور در شناسائی نیازهای اطلاعاتی گروه ویژه ای از افراد جامعه و تلاش برای رفع این نیازها, و همچنین به والدین و معلمان دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا کمک کند تا با اشتراک مساعی به رفع نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص از دانش آموزان بپردازند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیگدلی، زاهد، و سلاحی، سوسن. (1390). نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 17(3 (پیاپی 66))، 495-516. SID. https://sid.ir/paper/88690/fa

    Vancouver: کپی

    بیگدلی زاهد، سلاحی سوسن. نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1390؛17(3 (پیاپی 66)):495-516. Available from: https://sid.ir/paper/88690/fa

    IEEE: کپی

    زاهد بیگدلی، و سوسن سلاحی، “نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از نظر معلمان آنان،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 17، no. 3 (پیاپی 66)، pp. 495–516، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88690/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا